Fiskargubbemuseum i Söderhamn

Jag i Sveriges Fiskargubbemuseum
Vi befinner oss i Söderhamn på årets resa i Sverige. Det är första gången det bara jag och Janne. Oscar har valt att inte följa med oss i år. Han är 20 år nu och klarar sej själv hemma. Han( har valt att vara hemma och jobba den här veckan.

Vi har varit i Gysinge en natt och nu har vi sovit i Söderhamn två nätter. Idag ska vi besöka Hälsingegårdar men innan vi besöker första Hälsingegården stannar vi till vid Sveriges Fiskargubbemuseum. 

Jag hade hört talas om ett Fiskargubbemuseum och visste ungefär vart det låg. Till min stora glädje upptäcker jag att Sveriges museum med fiskargubbetavlor finns i Söderhamn. 

Jag visste att museet är väldigt litet så jag förväntade mej att hitta en liten lada med ett flertal Fiskargubbetavlor. Vi lämnar de centrala delarna av Söderhamn och kör väg 50 inåt landet. Det tar oss cirka 6 minuter innan vi ska lämna vägen (enligt GPS:en). Vi är på väg in i ett mindre villaområde och plötsligt finns där en skylt om Fiskargubbemuseum. 

En sådan har vi även hemma

En annan fiskargubbe

Det är ett litet förråd intill en villa. Dörren till förrådet är olåst och det är bara att gå in. Förrådet är inte stort, låt oss säga typ 9 kvm. Här inne finns en hälsning till oss som hälsar på så man förstår att man är välkommen. Här finns också färska lakritspipor (passande eftersom fiskargubben har pipa).

Jag tar så klart en lakritspipa eftersom jag tycker det var en kul grej att bjuda på. 

Ytterligare en annan gubbe
Det lilla förrådet

På den lilla hälsningen i förrådet står berättat att samlaren har flera tavlor än de som finns i förrådet. Här har man samlat 123 stycken (om jag inte minns fel) alla tavlor olika på sitt sätt, men alla föreställer en fiskargubbe. Vi har själva en tavla med fiskargubbe hemma och en likadan tavla finns roligt nog med i samlingen.

Jättekul tycker jag att vi fick möjlighet att stanna till här. Nu ska vi vidare till några Hälsingegårdar.

Här fortsätter resan