Sightseeing i Söderhamn

Oscarsborg - utsiktstornet
Vi befinner oss i Söderhamn. Vi är ute på årets resa i Sverige. Hittills har vi bara varit i Gysinge för att besöka Färnebofjärdens Nationalpark. Vi börjar dagen med frukost på Prästgårdens Hotell och Restaurang. Det är hotellet vi där vi valt att bo tre nätter i Södehamn.

Vi kör iväg från hotellet och första stopp för dagen blir Oscarsborg, det vita utsiktstorn som man ser i Söderhamn var man än befinner sej (en gissning). Vi såg i alla fall tornet från centrum redan igår.

Utsiktstornet är 23 meter högt och står uppe på ett berg. Just när vi är där är tornet inte öppet. Vi läser någon skylt om att tornet och fiket är öppet på eftermiddagen. Nu är det förmiddag.

Vi är ju på ett berg och vi roar oss ändå med att se ut över staden. Vi kunde peka ut ganska många platser vi kände till så det var lite kul att se allt uppifrån.

Efter utsiktstornet kör till Skärså, ett fiskeläger cirka 1,5 mil norr om Söderhamn. Syftet med att besöka Skärså är en restaurang, Restaurang Albertina. Albertina säga vara Hälsinglands mest besökta restaurang.

Framme i Skärså parkerar vi bilen och ser vi ganska snart skylten om Albertina. Vi tittar till någon liten butik med glasblåseri och går sen till restaurangen och bokar bord. Vi bokar ett bord för lunch klockan 14:00. Det blir perfekt för då har vi cirka en timme på oss att se lite annat i fiskeläget innan det blir lunch.

Utsikt över staden
Vy Skärås fiskeläger

Mitt emot Albertina finns en gårdsbutik som heter Albert (så fyndigt). Vi tittar lite i butiken innan vi går ut på bryggan intill Albertina. På bryggan händer inget annat än att vi tar några foton. Vi går tillbaka och hämtar bilen för det ser lite för långt ut att gå längs hela viken med fiskebodar, sommarstugor mm. Vi ska hinna tillbaka inom en timme. Vi kör bilen längs viken och vägarna är mycket smala.

Kan börja med att konstatera att det är fint här och inget foto gör någon rättvisa för Skärås.

Vi tittar in på Skärså Rökeri & Café. I butiken står en klunga med gamla människor och det är trångt i butiken. För att inte riskera att sprida smitta (de de gamlas skulle) väljer vi ändå att åka därifrån utan att ha kollat närmare på vad som såldes.

Skärås badplats
Vy från badbryggan

Vi kör istället till en lite badplats, Skärså badplats. Det är ingen stor badplats men det finns en strand och en badbrygga. Jag sätter mej på bryggan och tittar och Janne roar sej med att doppa fötterna. Vi är trots alltid havet.

Vi tar oss tillbaka till Albertina för lunch. Albertina kan du läsa mer om på ett eget inlägg.

Efter lunchen kör vi tillbaka till centrala Söderhamn. Vi stannar till vid Kvarnen, en av sevärdheterna . Det visar sej vara ett fint och ganska mysigt ställe alldeles vid den forsande ån. Här finns ett fik och  vi beställer varsin glass bara för att ha anledning att sitta där en stund.

Kvarnen med ån
Ån vid Kvarnen

På kvällen äter vi hemma på Prästgårdens Hotell & Restaurang och efter middagen sitter vi i hotellets trädgård en stund. Det känns lyxigt att vi sitter fyra meter från dörren till vårt rum.

Det har så klart varit en trevlig dag men flera nya upptäckter, i Hälsingland. En plats där jag inte varit förr. I morgon ska vi titta på Hälsingegårdar, men först lite om Albertina.