Middag och övernattning på Arlanda

Flygledartornet från
Clarion Hotel våning 12
Idag ska vi resa till Alghero på ön Sardinien. Planet går redan klockan 06:35 och vi får börja gå ombord redan klockan 05:35. Det blir en tidig morgon men för att slippa stressa hemifrån så tidigt på morgonen har vi valt att övernatta på Arlanda. Vi befinner oss därför på Radisson Blu Airport Terminal Hotel när klockan ringer 04:00.

Vi har aldrig sovit på Arlanda tidigare så vi har bokat ett rum med utsikt över en av start- och landningsbanorna. Efter att ha checkat in på hotellet ser vi oss runt på Arlanda, lite nya platser som vi aldrig varit tidigare.

Vi har bara cirka 30 minuters resa till Arlanda hemifrån och vi brukar ta taxi dit, checka in och så raka vägen till säkerhetskontrollen. Finns det tid så sätter vi oss i en bar och väntar. Vi brukar inte göra några andra upptäckter. När Oscar var liten hade vi som vana att äta på McDonalds innan vi satt oss på planet till Thailand, det är allt.

Hotellet som vi har bokat finns i Sky City och där finns också en gång som leder över till Clarion Hotell. På väg mot Clarion ser man hela flygledartornet och det tycker i alla fall jag är intressant. Vi fortsätter fram till Clarion för att se vad man kunde hitta där. Vi hittade en reception och en lobbybar. Baren hade trevligt nog en liten veranda med platser utomhus. Trots att vi kan sitta utomhus väljer vi bort baren för att vi vill se flygplan.

Utsikten från vårt rum
Radisson Blu Airport

Utsikt från vårt rum
Klockan är 04:14

Vi går tillbaka till Sky City och väljer baren som tillhör vårt eget hotell istället. Här har vi heller aldrig suttit tidigare. Baren och restaurangen finns en trappa upp på samma våningsplan som exempelvis McDonalds. Här sitter vi en stund och tittar på flygplan. Under eftermiddagen har vi full koll på vilka plan som ska starta och landa på Arlanda.

På kvällen går vi tillbaka till Clarion Hotell. Vi har bokat bord på restaurangen högst upp i hotellet. Restaurangen ligger på våning 12 och vi hade bokat ett bord så vi ser flygplanen starta och landa.

Vi får så klart ett bord vi fönstret och vi ser flygplan starta och landa. Det är garanterat en fin restaurang men av någon anledning beställer jag hamburgare. Maten är jättegod och vi har en trevlig middag där uppe på 12:e våningen. Klockan 21:00 är vi tillbaka på vårt hotellrum. En tidig kväll för att vara semester.

Middag på våning 12
Clarion Hotel

Utsikten från restaurangen på våning 12

Idag har vi som sagt gått upp klockan 04:00, klockan 04:14 tittar jag ut från hotellrummet och ser att Arlanda redan har öppnat. Vi packar ner våra ägodelar och drar mot incheckningsdisken.

Vi hade en rätt trevlig eftermiddag och kväll på Arlanda så det är inte helt osannolikt att övernattar på Arlanda någon mer gång. Nu ska vi till Alghero på Sardinien i en vecka.