Onsdagsmarknad i Alghero

Vi kom till Alghero igår och hann gå längs strandvägen både norrut och söderut. Idag äter vi frukost på vårt hotell, La Playa. När frukosten är klar tar vi med oss kaffet och sätter oss en stund vid ett bord i trädgården.

Igår var vi på charterbolagets informationsmöte och där träffade vi och pratade vi med några fler svenskar som bor på hotellet så redan idag säger vi hej och pratar med flera av de hotellgästerna.

Vi tar en sväng till närmaste affär som bara ligger några minuters promenad bort. När vi kommer tillbaka till hotellet sitter Birgitta, en av de svenska gästerna vid ett bord i trädgården. Vi börjar prata med henne och hon berättar att hon varit på marknad.

Vad glad jag blev att hon nämnde Onsdagsmarknaden. Marknader är alltid roliga att besöka och jag hade helt missat att den marknaden är just bara i dag, när det är onsdag. Vi bestämmer oss så klart också för att vi ska besöka marknaden.

Marknaden ligger inte långt bort alls. Vi får veta att vi ska gå förbi affären och fram till en rondell där ska vi svänga höger sen ser marknaden. Vägbeskrivningen stämmer helt och snart är vi framme på Viale Sardegna, gatan där marknaden hålls varje onsdag.

Onsdagsmarknad i Alghero

Marknaden är vad man kan förvänta sej av en marknad, det finns en hel del mer eller mindre intressanta saker. Det som intresserar oss mest är maten. Här finns ostar, korvar, frukt, mandlar, oliver och tusen andra goda saker. Vi köper med oss rökt vildsvinsfilé, sötmandlar och en korkskruv. Vi har lyckats resa till Italien utan att ta med oss en korkskruv, vilket känns väldigt orutinerat.

Risotto med skaldjur

När vi är tillbaka på hotellet stannar vi vid poolen och till lunch äter vi på närmaste restaurang Fronte Mare. Som namnet säger ligger restaurangen vid havet och det är en fisk- och skaldjursrestaurang. Jag beställer risotto med skaldjur och Janne äter pasta med skaldjur (räkor, musslor mm). På eftermiddagen hänger vi vid poolen igen.

På eftermiddagen mot kvällningen promenerar vi vägen in mot Alghero. Vi tänker titta på vad gamla stan har att erbjuda och vi planerar att äta middag där.