Mer sightseeing i Alghero Gamla stad

Gamla staden Alghero
Vi befinner oss i Alghero. på ön Sardinien. Vi bor på promenadavstånd från Alghero gamla stad och har gjort en snabbvisit tidigare när vi åkt det lilla turisttåget och ätit middag. Idag har vi bestämt oss för att ta oss tillbaka till den Gamla staden för att promenera runt och se oss omkring på riktigt.

Vi beställer en taxi fram till hotellet och vi ber chauffören köra oss till matmarknaden. Matmarknaden ligger i stort sätt alldeles utanför stadsmuren, på östra sidan. Marknaden ligger inomhus och den är inte särskilt stor. Här finns både mat och fisk och som vanligt är det alltid trevlig att besöka en marknad.

När jag kommer ut från marknaden blir jag förvånad över att vara så nära gamla stan så dit går vi. Bland det första vi kommer till är den lilla utomhusmarknad som pågick även när vi åkte förbi med det lilla turisttåget härom dagen. Jag blir glad att få gå här till fots även om det inte är många stånd.

Matmarknad i Alghero

Liten marknad i Gamla staden

Jag med vin på Vineria Sori

Ett av tornen i Gamla Staden

Vi drar oss sen mot vattnet och går längs havet. Det är ganska fint här vid havet. Även här finns det någora marknadsstånd och ytterligare ett av de gamla tornen. Vi går en bit bortåt förbi marknadsstånden för att sen bara vända och gå tillbaka när vi tycker att det intressanta verkar ta slut.

Vi hamnar lite snabbt på ett café för dagens första drickapaus, ett lätt kaotiskt ställe faktiskt, så vi blir inte långvariga. Vi går fram till tornet som ligger här vid havet och tornet är ganska fint, men just nu får man inte gå in i tornet (tror man får göra det annars). När vi har passerat tornet är vi framme vid dagens första planerade stopp, Vineria Sori, ett vinotek med en enorm vinlista.

Kyrka med mosaiktak

Utsikt över hamnen från den gamla staden

Den enorma vinlistan är syftet med att vi ska besöka just den här platsen. Det visade sej vara ett jättefint litet ställe med några bord utomhus i en fin miljö alldeles bredvid stadsmuren. Vinlistan är enorm och så klart väljer vi ett av vinerna från Alghero. Det finns även lite enklare italienska maträtter så vi passar på att även äta lunch här på den trevliga uteserveringen.

När vi är nöjda lämnar vi havet och går in i staden igen. Vi söker upp två av kyrkorna. Vi går in i en av kyrkorna, men kyrkan är inget jag kommer att minnas. Den andra kyrkan fick vi inte besöka på grund av någon renovering, men vi får nöja oss med att se det enormt fina taket i mosaik. Efter kyrkorna går vi lite vilse i staden, som inte är stor, men plötsligt är vi tillbaka på en plats vi känner igen.

Nu drar vi oss mot vattnet igen och går längs vattnet. Vi kommer fram till några restauranger där vi sitter högt och har utsikt över hamnen. Vi sätter oss på en av restaurangerna. Det blir en bra avslutning på dagens utflykt till Alghero gamla stad.

Janne på vår favoritrestaurang

Solnedgång i Alghero

Vi går ut genom muren, fram till turisttågets hållplats och här finns taxibilarna. Vi åker tillbaka hem till hotellet La Playa i en av taxibilarna. På kvällen äter vi middag på det som blivit vår favoritrestaurang, Raggio di Sole. Här sitter vi med fötterna i sanden och ser solen gå ner över havet, men bakom bergen. Här har vi det jättemysigt. Det finns inga planer alls för i morgon annat än att hänga hemma och i närområdet.