Första promenaden i Amsterdam

Tulpaner är bland det första vi ser
Strax före utsatt tid klockan 10:20 landar vårt SAS plan på Schiphol Airport, Amsterdams flygplats. Vi ska var här fem dagar. Den här gången är det jag och Janne samt sonen Oscar och Hannah som reser.

Jag har pratat om att resa till Amsterdam på våren i säkert femton år och så blev det äntligen så. Jag har aldrig varit i varken Amsterdam eller Nederländerna så det blir ett nytt land för mej. Janne har varit här när han var tonåring och det är några år sedan. Syftet med Amsterdam på våren är att få se alla tulpanerna som blommar.

Vi tar taxi till hotell Albus som vi bokat hemifrån. Våra rum är inte klara så vi lämnar väskorna i receptionen och ger oss ut på stan. Målet för dagen är främst Anne Franks hus och att bara lära känna staden. 

Hotell Albus visar sej ha världens bästa läge. Vi går ut från hotellet och över gatan och där tar jag min första bild på en kanal. Strax bredvid kanalen ligger en blomstermarknad, turiststråk fullt av souvenirer. Här säljs tulpaner, tulpanlökar, nederländska träskor, magneter med väderkvarnar och tulpaner och allt annat krimskrams som kan tilltala en turist. Vad som intresserade i alla fall några av oss var butikerna med ostar. Massor av olika ostar, turistigt så kart, men gott.


Butiker fulla av ostar
Kalverstraat, shoppinggatan

Vi letar oss fram till den stora shoppinggatan som ska leda oss fram till Dam Square. Shoppinggatan heter Kalverstraat och här finns alla tänkbara välkända butiker. En av de mer intressanta är House of Rituals, inte som butik betraktat utan för att här är det en affär på tre våningar. Oscar och Hannah går in i butiken. 

En annan butik som vi går in i är Ajax fanbutik, kanske det mest kända laget i Amsterdam. Jag vet inte mycket om fotboll men jag vet att Zlatan har spelat i Ajax. 

Vi fortsätter Kalverstraat framåt och kommer strax till Dam Square. Här finns det kungliga palatset. Vad vi tyckte var konstigt var att det kungliga palatset inte var bevakat med vakter. Kanske bor det inga kungligheter där. Jag har inte läst på så jag vet inget om det. 


Promenadens första kanal
Dam Square och Kungliga Palatset

Vi har biljetter till Anne Franks hus klockan 16:00 och innan dess ska vi hinna äta lunch. Vi har bokat bord på Café Sonneveld, ett välkänt café med höga betyg på TripAdviser. Fördelen för oss är att det ligger väldigt nära Anne Franks hus. Vi väljer därför vägar som leder oss till Café Sonneveld. 

Innan vi kommer fram dit passerar vi ett flertal kanaler, Magna Plaza och ett tulpanmuseum. Jag skulle gärna ha gått in på Magna Plaza men det fanns inte tid just idag, kanske hinner vi dit en annan dag. När vi vet att vi är jättenära lunchstället stannar vi ändå till en stund i butiken vid Tulpanmuseet.


Kanaler, cyklar och blommor
Kanalerna finns överallt


Vi kommer lite tidigt till Café Sonneveld men får ett bord inom fem minuter. Lunchen blir lyckad, både mat och service var jättebra. Här dricker vi även vår första öl från Nederländerna. Janne väljer något mer avancerat som Ouderkerks Goud och jag väljer en Heineken, inte så originellt direkt.

Jag var heller inte så originell vid mitt matval utan väljer hamburgare. Andra i sällskapet åt bland annat spare ribs och stamppot. Stamppot är något med potatis, grönsaker och korv. En tallrik med bitterballen beställdes också, mest för att den hade ett kul namn. Haha!

Oscar och Hannah på
Cafe Sonneveld

Westerkirk (kyrkan)
ligger vid Anne Franks hus



Inne på caféet finns massor av bilder på Wim Sonneveld. Wim är en hyllad och kanske Nederländernas bästa komiker. Han avled i Amsterdam 1974 och hans historia har något att göra med byggnaden där Café Sonneveld ligger idag. 

Innan vi kommer till Anne Franks hus vill jag skriva om något som är annorlunda här i Amsterdam jämfört med andra städer. Här pratar vi inte om vilken gata vi ska svänga av för att komma rätt. Här pratar vi om hur många kanaler vi ska passera. Det är också viktigt att veta om man ska gå över kanalen eller inte. Så klart har vi passerat massor av kanaler på promenaden hit och det är fint. Kanaler, cyklar och blommor finns överallt. 

Nu ska vi gå fram till kanalen, vi ska gå över kanalen och sen ska vi svänga höger. Där ligger Anne Franks hus.