Vi ser Amsterdam från A´dams Lookout

Oscar och Hannah på utsiktdäcket
Vi befinner oss i Amsterdam och idag är vår sista dag här. Vi ska gå mycket idag så vi börjar med en taxiresa från hotellet till Noordermarkt. Noordermarkt är en ganska stor utomhusmarknad och här finns det mycket kläder till försäljning. Vi köper som vanligt ingenting men det är alltid kul att titta på marknader.

När vi tittat klart på marknaden tar vi även en titt på Nooderkerk eftersom den står där alldeles bredvid marknaden. Kan inte minnas något särskilt med kyrkan annat än att den var rund.

Nästa mål är att ska ta oss till A´dams Lookout. Båten som vi ska åka avgår alldeles bakom Centralstationen. Vi tar oss gående från Noodermarkt till Centralstationen och längs vägen passerar vi områden med mycket affärer och barer så det blev en rätt trevlig promenad.

Det är fint väder och dörrarna står öppna in till många barer. Jag tar lite snabbt med mej Oscar in på en av alla coffee shop vi passerar. Ärligt talat var det en jättetrist plats helt utan charm. Det fanns bänkar och stolar men ingenting annat som gjorde lokalen trevlig. Folk satt runt borden och rökte, roligare än så var det inte. Vi går ut lika fort som vi kom in, men min nyfikenhet är stillad.

Noodermarkt

Centralstationen

Bakom Centralstationen hittar vi båten som ska ta oss över till A´dams Lookout. Båten verkar vara vad man kan kalla en pendlarbåt, massor av människor och många har sina cyklar med sej. Om jag inte skrivit det förr så finns det miljoner cyklar överallt i den här staden. Alldeles utanför Centralstationen finns till och med ett parkeringshus för cyklar. Längs väggarna finns på sina ställen cykelparkering i två våningar.

Cykelparkering
Utsikten från A´dams Lockout

Båten över tar inte lång stund alls så vi går snart i land igen. A´dams Lookout ligger alldeles bredvid där båten stannar. A´dams Lookout är ett högt hus med utsiktsdäck. Vi åker allra högst upp i A´dams Lookout.

Utsiktsdäcket är jättestort och översta våningen är utomhus. Här finns bord och stolar och en bar. Här finns också gungor som svingar dej utanför huset. Huset är rätt högt så det är säkert coolt om man gillar sådant. Solen skiner så vi blir sittande på utsiktsdäcket ganska länge. Efter en stund flyttar vi ner en våning och sitter inomhus.

A´dams Lookout

Utsiktsdäcket på A´dams Lookout

När vi lämnar A´dams Lookout åker vi samma båt tillbaka till Centralstationen. Nu går vi genom Red Light District. Vi har valt att gå genom området på dagtid för vi vill helst inte se vad som pågår. Jag känner mej lätt förvirrad när vi går genom Red Light District och anledningen är att jag inte vet riktigt var vi befinner oss. Det visar sej fortare än vi har anar att vi kommit tillbaka till en plats vi känner igen. Vi är tillbaka på Dam Square.

Från Dam Square hittar vi till hotellet så vi väljer att gå längs shoppinggatan. Vi stannar till vid några olika butiker, bland annat vid Ajax fanbutik som ligger här på gatan. Vi stannar till för middag vid The Chicken Bar, ett rätt trevligt ställe där de serverar just kyckling i alla möjliga sorters maträtter.

Gunga utanför huset

Sista kanalbilden för idag

Efter middag en skiljs vi från ungdomarna igen och de får roa sej själva. Janne och jag går till hotellet och fortsätter sen sen längs gatan, en liten bit till där vi inte varit tidigare. Vi slår oss ner på en bar några hundra meter från hotellet. När vi går hem fotograferar jag dagens sista kanal. Sen hem och sova, i morgon ska vi åka hem igen.