Äntligen en resa till Amsterdam och Keukenhof

En av alla kanaler
Jag kan inte minnas hur många många år jag har pratat om att jag vill åka till Amsterdam på våren. Det finns alltid någon annan resa som har blivit av istället för Amsterdam. Nu har vi äntligen gjort resan till Amsterdam.  

Här vill jag göra en sammanfattning av vad vi tyckte om Amsterdam. 

Amsterdam är en mysig stad med massor av caféer, barer och restauranger. Att hitta en plats att äta var aldrig svårt. Jag gjorde av nyfikenhet en snabbvisit på en av alla coffee shops också. Droger intresserar mej inte men ville se hur en coffee shop kan se ut. Gick in och gick ut nästan i samma ögonblick för det var ingen mysig plats.

Amsterdam är annorlunda mot andra städer jag besökt för sina kanaler. Hela centrala Amsterdam är ett stort kanalsystem. När man är ute och går pratar man inte om andra gatan till vänster. Man pratar om hur många kanaler man ska gå över innan man svänger till vänster. I alla fall gjorde vi det.

Utanför Anne Franks hus

En kanal nära vår hotell

Det kunde ta sin tid att gå från en plats till en annan eftersom jag måste stanna till på många broar för att ta fina bilder över kanalerna. 

Jag kände mej trygg i Amsterdam, det var människor överallt och det enda man behövde se upp för var spårvagnar och cyklar. Det finns väldigt många spårvagnslinjer i Amsterdam men vi provade aldrig att åka spårvagn eftersom det var nära till de flesta platser vi skulle besöka. Tror dock att jag läste mej till att man köper biljetter ombord på spårvagnen så det hade varit enkelt.

Parkeringshus för cyklar
Kanalbåt med sightseeing


Cyklar finns det flera miljoner överallt. Vid Centralstationen i Amsterdam finns till och med parkeringshus för cyklar och längs vissa väggar finns cykelparkering i två våningar. Det är rätt fascinerande hur den här blivit så i en stad. 

Det finns massor av sevärdheter i Amsterdam och garanterat något som passar alla. Jag tycker inte att man ska missa Anne Franks hus, platsen där hon höll sej gömd under andra världskriget. Är man det minsta intresserad av konst och historia ska man nog inte missa Rembrandt heller. 

Anne Frank

Självporträtt av Rembrandt

Syftet med att resa till Amsterdam för vår del var att se tulpanerna blomma. Vi besökte Keukenhofs Blomsterpark en dag. Ärligt talat så såg vi bara några stora åkrar med tulpaner så det blev inte som jag hade förväntat mej men Keukenhofs Blomsterpark är helt fantastisk. 

Blommor i Keukenhof

Blommor i Keukenhof

Så många fina blommor som jag såg den dagen har jag inte sett på alla dagar i hela mitt liv. Det är en park med så enormt mycket fina blommor och så många fina blomsterrabatter. Det finns även blommor inomhus och de verkade vara sorterade i olika teman, olika teman i varje hus. Så mycket vackert verkligen!

Keukenhofs Blomsterpark ligger i staden Lisse och det tar cirka 30 minuter att köra dit. Jag var rädd att inte få biljetter så jag bokade biljetter och tänkte att transporten löser sej. Transporten löste sej med taxi men hade jag vetat bättre så hade jag bokat en utflykt med både buss och biljett. 

Keukenhof Blomsterpark

Keukenhof Blomsterpark

Vi som reste den här gången var Jag, Janne, Oscar och Hannah. Så klart gillade ungdomarna staden också och sa att de gärna skulle åka tillbaka dit en dag. Jag är ganska säker på att de även gillade Keukenhof. 

Vi bodde på hotell Albus, ett fint och fräscht hotell med ett läge som inte kunnat vara bättre. Jag är så nöjd med vår resa till Amsterdam och att jag äntligen fick se alla blommorna. Jag kan rekommendera vem som helst att resa till Amsterdam och gärna på våren.