Albert Cuypmarkt och Hard Rock i Amsterdam

Cuypmarkt med fiskförsäljning
Vi befinner oss i Amsterdam. Idag har vi varit på utflykt till Keukenhofs Blomsterpark. Efter att ha varit i parken några timmar tar vi taxi tillbaka till Amsterdam. Det är en resa på cirka en halvtimme men det är så mycket bilar på vägen till och från Keukenhof att just idag tog hemvägen en evighet.

Vi ber taxibilen köra oss till Albert Cuypmarkt. Det är en utomhusmarknad och det ingår i planen att vi ska äta lunch här. När vi hittar ett marknadsstånd, en fiskbutik som säljer de två nederländska specialiteterna slår vi till och köper en torsk och en matjessill. Det är kul att ha provat men ingen av rätterna faller oss i smaken.

Vi slår oss ner på en av de restauranger vi gått förbi och äter lunch där istället. Restaurangen heter Flinck. När jag skriver det här minns jag knappt stället, men vi satt en halvtrappa ner och vi åt stora typ smörgåsar.

Efter lunchen delar vi på oss. Janne och jag går tillsammans och ungdomarna får gå för sej själva och se vad som finns på marknaden. Marknaden är så klart sevärd om man är på besök i staden och det är en ganska lång gata.  Som vanligt är det kul med marknader.

Det är mycket kakor, godis och mat. Stroopwafel är en av varorna som finns vid flera av marknadsstånden och det ser gott ut. Till slut slår Janne till och köper en förpackning.

Efter cirka en timmes strosande vid marknaden på egen hand träffar vi ungdomarna igen. Nästa mål är att ta oss till Hard Rock Café. Det ligger inte alls långt från marknaden. Vi följer Google Maps och det ska ta cirka en kvart att gå. Vi tycker att det är lite svårt att hitta men följer även skyltarna på slutet och så klart hittar vi dit.

Två specialiteter som vi provade
Cuypmarkt

Janne har handlat Stroopwafeln

En av kanalerna längs vägen

Att besöka Hard Rock är för Janne och mej en grej. Vi besöker alltid Hard Rock på de platser där det finns. Det är rätt mycket folk men vi får efter lite letande ett bord, i ett hörn med sköna fåtöljer. I vår tradition brukar vi beställa en öl på eftermiddagen och Janne brukar ta ett glas ett glas Jack Daniels’. Så det blir beställningen även här och ölen blir Heineken.

Vi sitter där en stund tillsammans men ungdomarna men de lämnar oss efter en stund. De har bestämt sej för att äta ute själva i kväll. Det är ok att de lämnar oss och det blir trevligt för dem.

På kvällen är Janne och jag ensamma och vi går till Rembrandtsplein. Vi Rembrantsplein finns massor av restauranger och vi hamnar på en restaurang som heter La Vaca Steakhouse. Det ser ut som en enklare turistfälla. När vi lämnar restaurangen är vi jättenöjda. Det var en oväntat bra restaurang med god mat och bra service. Det var inte särskilt dyrt heller.

Öl och Jack Daniels på Hard Rock
Vi har hittat Hard Rock Café

Middagen på La Vaca
Margeritha med chili

Från Rembrantsplein till vårt hotell Albus har vi inte många minuters promenad. Gatan vi går för att komma till hotellet kantas av barer och restauranger. Vi stannar till vid en av barerna. Det är ett trendigt, förmodligen ganska nytt ställe och vi höjer medelåldern rejält när vi kommer in där. Vi beställer varsin Margherita med chili runt glaskanten. Riktigt gott!

Nu har vi har vi bara typ hundra meter kvar till hotellet. Det har verkligen varit en toppendag full av blommor. I morgon ska vi gå på Rijksmuseum.