Det ska bli middag på Operakällaren

Vägen till Verandan
Jag fyllde 60 år för cirka en månad sedan. Jag hade önskat mej en middag på en stjärnkrog i present. Igår var det dags för den fina middagen. Janne hade bokat bord för fyra personer på Operakällaren. Vi hade vårt bord från 18:30 och var på plats i god tid.

Operakällaren har en stjärna i Guide Michelin. Jag har aldrig tidigare ätit på en stjärnkrog så jag visste inte vad jag skulle förvänta mej. 

Vi möts av en person redan i dörren och han håller så klart upp dörren till oss. Strax innanför står ytterligare någon som önskar oss välkomna. En tjej tar hand om vår ytterkläder i en garderob. Därefter möts vi upp av en person som visar oss till Verandan. För att komma till Verandan går vi igenom själva restaurangen och vi får lite försmak av vad vi kan förvänta oss gällande miljön.  

På Verandan blir vi visade till ett litet typ soffbord för fyra alldeles vid fönstret. Utanför fönstret ser vi Stockholms slott. Vi slår oss ner och blir tillfrågade vad vi önskar till fördrink. Vi beställer Operakällarens egen champagne. 

Till champagnen blir vi serverade tre små snittar var. Vi får så klart en tydlig och klar presentation av de tre snittar vi fått, en i taget och vi får veta att vi ska äta dem i just den ordningen. 

Operakällarens egen champagne

Små boveteblinier med löjrom


Anklever med päron - gudomligt gott

Rån med guld, ost och brännvin

Den första var en liten boveteblini med löjrom. På den andra fanns vispad anklever och små tunt skivade päron (tror jag). Den tredje var ett rullat rån med guld och rullen innehöll ost och brännvin.  

Jag tror inte att jag har ätit guld tidigare så det var coolt. Alla tre var så klart jättegoda men den med anklever var gudomligt god. De hade gärna fått ställa fram några assietter till med just anklever. Champagnen är också god och passar förmodligen alldeles utmärkt till dessa snittar. 

Hela tiden får vi utmärkt service och vi är omhändertagna hela tiden. Redan här vid fördrinken får vi beställa vad vi vill äta vid middagen. Vi beställer deras åtta-rätters-meny och det lilla vinpaketet. När snittar och champagne är slut blir vi visade till restaurangen och bordet där vi ska inta vår middag.

Här fortsätter middagen