Åtta-rätters-middag på Operakällaren

Tomater, rosor och hibiskus

Igår fick jag det finaste av mina 60 årspresenter. Jag hade önskat mej en middag på en stjärnkrog, dvs en restaurang med stjärna i Guide Michelin. Jag har aldrig ätit på en stjärnkrog tidigare så det kändes lyxigt.

Efter att vi fått fördrink och några snittar blir vi visade in i restaurangen. Vi blir presenterade för den servitör som kommer ha huvudansvaret för vår servering under kvällen. Vi får ett runt bord med plats för fyra personer. Mellan stolarna placeras en liten pall där vi kan lägga handväskor, mobiler mm. Snyggt verkligen!

Vi hade beställt åtta-rätters-menyn och det lilla vinpaketet.  Serveringen började ganska omgående. Besticken lades ut på bordet med noggrann precision. Jag flyttade lite lätt på besticken men strax därefter hade någon servitör lagt dem på plats igen. 

Vi blir serverade vatten, bubbelvatten eller stilla vatten, till maten och vattenglaset fylldes på hela tiden. 

Jag kommer inte att ge mej på att berätta om alla maträtterna för jag kan inte ge dem någon rättvisa. Middagen var fantastisk! Det kom våra rätter, mellanrätter, vin från vinpaketet och andra drycker hela tiden. Det var på något sätt som en karusell. Det hände något hela tiden. 

En av alla de saker jag gillade var serveringen av drycker. Ibland gick en person runt hela bordet. Någon gång gick två personer runt bordet och serverade drycker. Det kan till och med ha varit så att det vid något tillfälle var fyra servitörer vid bordet och hällde upp drycker samtidigt. Jag tänker berätta om dryckerna i ett senare inlägg.

Spännande smet i ägget
Flera tallrikar med bröd

Middagen började med några små tomater. Så klart betydligt lyxigare serverade än jag fått dem på något annat ställe, men kan erkänna att jag kände mej lite skeptisk till de små tomaterna (jag gillar inte ens tomater). Rätten var så klart betydligt mer avancerad och lyxig än vad jag insåg. På tallriken fanns även rosor och hibiskus och det har jag nog aldrig ätit. Allt serverat på fina fat.

Efter andra rätten kom flera fat med bröd. Det var typ fem olika sorters bröd och med all sannolikhet de godaste fem olika bröd jag någonsin ätit. Alla bröden var fantastiskt goda.  

Fantastisk kreation
Fantastiska smaker med Caviar

Jag fotograferade varenda maträtt, varje mellanrätt och varenda dryck som ställdes på vårt bord. Det var många fantastiska kreationer och många för mej nya maträtter och många nya smaker. På mitten av åtta-rätters-menyn serverades lite åt skaldjurshållet, någon rätt med Oscierta Caviar ragu (förstår inte ens vad jag skriver) och en rätt med kokta signalkräftor. 


Tallrik med havskräftor
Okända smaker


Vaktel
Höstlamm

Efter skaldjuren kom för mej lite bekantare smaker som en rätt med vaktel och en rätt med lamm. 

Vi hade haft många servitörer under kvällen men roligt var ändå att Operakällarens nya chefskock, Viktor Westerlind kom ut i restaurangen och serverade vaktel vid vårt bord. Viktor har tidigare arbetat på bland annat Franzen (restaurang med 3 stjärnor) och han blev Årets kock 2009. Det var jättekul att få se honom live.

Sen har vi bara desserten kvar. Hösthallon kryddade med älgört, apelsinblomvatten och något med pistage. 

Hösthallon
Operakällarens bestick

Att äta på en stjärnkrog var en upplevelse, verkligen. Det hände någonting hela. Det kom mat. Det kom dryck. Det kom mat mellanrätter. Det kom en servitör. Det kom två servitörer. Det kom oväntade servitörer. Det kom oväntad mat. Det kom god mat. Det kom fantastisk mat. Framför allt var servicen helt fantastisk. Middagen startade 18:30 och vi lämnade restaurangen strax efter 23:30.

Det där med att äta på stjärnkrog ska vi göra fler gånger. Tack Operakällaren för en fantastisk middag. Tack min bästa familj för presenten. I nästa inlägg kommer lite om dryckerna.