Goda drycker på Operakällaren

Operakällarens egen champagne

Igår fick jag uppleva den största av mina 60-årspresenter. Jag hade önskat mej en middag på en stjärnkrog, en restaurang som har en stjärna i Guide Michelin. Janne hade valt Operakällaren. Middagen var jättetrevlig och jättelyckad på alla sätt. Hela kvällen var en stor upplevelse. I det förra inlägget skrev lite om vad vi fick för mat.

I det här inlägget ska jag skriva lite om vad vi fick för drycker genom kvällen. Jag är inte på något sätt kunnig inom området så för mej var det hela mest bara en upplevelse. 

När vi kommer till Operakällaren går vi igenom själva restaurangen för att komma till Verandan, där vi blir serverade fördrink. Redan när vi går igenom restaurangen blir jag imponerad av de dryckesvagnar som står längs väggen. Jag hade gärna tittat lite närmare på dem, men det gjorde jag aldrig.

När vi slagit oss ner vid bordet på verandan beställer vi Operakällarens egen champagne. Champagnen serveras i Operakällarens egna champagneglas. På foten av glaset finns initialerna OK. 

Jag tycker om champagne, absolut. Visst var champagnen god, jättegod till och med. Ska jag vara ärlig så har jag aldrig insett storheten i champagne. Jag kan dricka ett annat vitt vin med bubblor och tycka att det är minst lika gott, men nu fyllde jag 60 år och det ska så klart firas. Till champagnen får vi tre små snittar som är fantastiskt goda.

Två av dryckesvagnarna
Två andra dryckesvagnar

Under tiden vi dricker fördrinken beställer vi åtta-rätters-menyn och ett litet vinpaket. När vi druckit upp blir vi visade till vårt bord inne i restaurangen. 

Det första vi får att dricka är ett vitt vin från Österrike. Det är en Sauvignon Blanc från 2017. Sen flyter det på med mat och dryck hela tiden och ärligt har jag ingen koll alls på vad allt vad vi drack. Att jag kan skriva nåt alls om dryckerna beror på att vi fick med oss en meny hem. 

Brännvinssamovar
Snapsen från Samovaren

När det vita vinet från Österrike är urdrucket rullas det ut en vagn med en imponerande fin brännvinssamovar. Vi blir alla fyra serverade varsin liten snaps. Operakällaren har funnit sedan 1789 och jag fick en känsla av att samovaren är minst lika gammal. Den såg ut att vara lyxig, fin och gammal. Snapsen var så klart god. 

Efter snapsen serveras vin från Champagne smaksatt med cognac. De smakerna gillade jag verkligen. Det var jättegott att smaken av cognac tog över vinsmaken. 

Vin från Champagne
smaksatt med cognac
Champagne i stor glaskupa


Nästa dryck blir "vanlig" Champagne igen. Här tänker jag mest på att Champagne serveras i stora glaskupor istället för i höga glas. Jag minns att jag sett på TV att man kan servera i stora glaskupor men jag minns inte anledningen. Något med dofter och smaker var det ändå garanterat.

Tror vi får något Bourgognevin från Frankrike sen och därefter en italienare från Toscana. Middagen avslutas i Österrike men i ett annat distrikt än där vi började. Måste erkänna att jag här någonstans har börjat tappa kollen på allt vad vi dricker. Det beror inte på alkoholen utan på att det var mycket.

Hela kvällen kändes som en karusell. Det kom mat och dryck hela tiden. Jag tappade kontrollen på vilken dryck som skulle vara till vilken mat. I efterhand kan jag förstå att jag borde ställt bort alla gamla vinglas när det kom ett nytt för att ha koll på hur allt hängde ihop, men...det gjorde jag inte. Jag drack upp varenda droppe ur alla glas som ställdes på bordet. Så fina viner vill jag inte bara slänga bort.

Italienare från Toscana
Den cognac som
avslutar min middag

När middagen var över fick vi sitta en stund på verandan igen. Här serverades den sista desserten och de fina dryckesvagnarna rullades fram. Jag hade ju upptäckt att jag gillar smaken av cognac så till desserten beställde jag ett glas cognac. Klockan är mycket nu och snart dags att sova så kaffet hoppade jag över.

Totalt sett var middagen på Operakällaren fantastisk. Det var en upplevelse verkligen med många nya och goda smaker både gällande mat och vin. Servicen var fantastisk. Det där med stjärnkrog fick mersmak. Det var en jättebra present, kanske önskar jag mej det igen när jag fyller 61 år.