Idag checkar vi in i Podstrana

Framme i Podstrana
Idag lämnar vi Supetar på ön Brac´ i Kroatien. Vi har varit här en vecka nu och det är snart dags att åka hem till Sverige igen. Som vanligt åker vi till fastlandet några dagar för att enklare kunna ta oss till flygplatsen när det blir dags. 

Vi brukar stanna till i Split några dagar men där har vi redan varit så pass många gånger att vi vill hitta något nytt. Idag ska vi ta oss till Podstrana.

Färjan lämnar Supetar runt klockan 11 på förmiddagen och cirka en timme senare är vi vid hamnen i Split. Janne beställer en Über och den ska komma, men trafiken är enorm här vid hamnen. Det tar rätt lång tid men så klart kommer bilen och den kör oss till hotell San Antonio i Podstrana.

Hotellet visar sej ligga jättefint vid havet, men vi får inte rummet direkt. Det gör inget och vi sätter oss i hotellets restaurang och äter lunch så länge. Jag beställer Cevapici, som är en av de kroatiska specialiteter som finns på så gott som alla restauranger. Vi gillar restaurangen på något sätt och här kommer vi säkert att hänga en del under de dagar vi ska vara här.

Utsikt från balkongen

Cevapici till lunch

Sen får vi rummet, på våningen högst upp (ovanför finns bara en inomhuspool). Rummet är fint och utsikten är gudomlig. Jag blir så lycklig att se hur vi ska bo några dagar. Vi har stranden alldeles utanför, vi ser en lång strandremsa åt båda hållen och längst bort i norr ser vi konturerna av Split. Det här kommer att bli så bra.

Vi byter om och går ut igen, i badkläder den här gången. Vi hittar några solstolar en bit från havet, men tillräckligt nära. Stranden är inte så bred. Jag lägger mej en stund men så klart måste jag upp och gå snart. Jag vill upptäcka vad som finns i mitt närområde.

Vårt hotell San Antonio

Meridien och lite av båthamnen

Jag tar min mobil och går mot hotell Meridien som jag vet finns en bit bort. Så klart är det fint vid Meridien och där finns en liten båthamn med så där stora fina båtar som man ser och alltid fascineras av på många platser i Kroatien. Meridien har så klart också en beachbar där jag gärna vill sitta, men jag går tillbaka till familjen.

När vi badat klart tar vi en eftermiddagsdrink på Logomare, en av barerna på stranden. På kvällen äter vi pizza på vårt hotell och efter det får jag med mej familjen på en promenerad till Meridien. Jag vill framför allt visa dem båthamnen och baren.  

Fina båtar vid Meridien

Split och rök från branden

Intressant som kuriosa vill jag nämna att det brinner utanför Split, nära flygplatsen. Branden påverkar flyget har jag läst så vi får hoppas det ordnar sej tills vi ska hem. Från vår balkong ser vi röken från branden. I morgon blir en ny dag och nu har vi inga fler ambitioner än att vi ska sola och bada.

Här fortsätter resan