Otäck men häftig hagelskur i Podstrana

Hagelkornen var enorma
Vi befinner oss i Kroatien och har lagt oss på fastlandet för att ha nära till flyget när vi ska hem. Vi bor på hotell San Antonio i Podstrana, strax söder om Split. 

Podstrana är väl inte världens roligaste plats men den fyller vårt syfte just nu. Vi bor fantastiskt alldeles vid stranden och det finns några restauranger i närområdet, men så mycket mer är det inte. Stranden är  lång men inte särskilt bred. Utanför hotellet går en stor väg full av bilar och så jag saknar mest en plats där jag bara kan strosa runt. De två dagar vi varit här har vi mest varit på stranden. 

Igår kväll gick vi lite längre bort längs stranden, till restaurang Amigos. Det var fullt på uteserveringen så vi fick ett bord inomhus. Det visade sej vara en bra restaurang och vi fick verkligen jättebra service. Jag åt, som ofta i Kroatien, gnocchi. 

Så till dagens stora händelse. Vi höll på att göra oss klara för att gå ner till frukosten när molnen hopar sej på himlen. Det går snabbt och snart är himlen så mörk att vi inte ser havet. Nu kommer hagelskuren. 

Jag har aldrig någonsin, inte någonstans i världen, sett så stora hagelkorn. Det dundrar verkligen ner på vår balkong och studsar in i rummet. Hagelkornen är enormt stora, otäckt stora och jag är glad att jag inte befinner mej utomhus. Hagelkornen är typ 2-3 cm långa och det är som stora isbitar som faller från himlen. Eftersom vi aldrig upplevt något liknande är det trots allt lite häftigt.

Vi ser knapp havet
Hagelskuren på väg bort

Eftermiddagsdrink
Middag på restaurang Amigos

Hagelskuren pågår några minuter sen är det över. Molnen skingrar sej och det blir åter en solig dag. Vi roar oss på stranden hela dagen och tar sen en eftermiddagsdrink på Logomare. Det är vår allra sista dag på den här resan, i morgon ska vi resa hem igen.

Här fortsätter resan