En dagsutflykt till Split och Mall of Split

Mall of Split
Vi har semester och bor i Supetar på ön Brac´. Idag har vi bestämt oss för att ta båten till Split, en plats där vi varit vid flera tillfällen. Varje gång vi har varit där så har vi tittat på Gamla Stan och en gång har vi åkt hop-on-hop-off. Något som vi aldrig har lyckats med är att se lite modernare delar av Split. 

Strax före klockan elva på förmiddagen sitter vi på båten och det tar cirka en timme att komma till Split. Där letar vi reda på en taxibil och ber den att köra oss till Mall of Split. Vet inte om det kan räknas som lite moderna delar av Split men i alla fall en plats med "vanliga" butiker och en plats där vi aldrig har varit.

När vi kommer fram till Mall of Split delar vi på oss och alla tre går åt olika håll. Vi har inte samma intressen så vill vi titta i affärer så är det garanterat inte samma affärer. Mall of Split är en rätt stor galleria men jag är osäker på hur många våningar det är, tre-fyra eller kanske fem. 

Jag går runt och tittar i några klädbutiker och jag tittar i en fanbutik för klubben Hajduk. Jag vet ingenting om klubben Hajduk men loggan har vi sett på flera ställen så jag antar att det är ett viktigt lag för vissa i staden. 

Som vanligt är jag skittråkig när det gäller att shoppa för jag köper ingenting som jag inte behöver. Det jag fascineras mest av är en skylt där det står att jag ska söka upp äventyret (tack jag försöker hela tiden) och en massa färggranna paraplyer som hänger uppe i taket på flera ställen. 

Vid entrén till Mall of Split

Några av gallerians våningar

Efter cirka en timme träffas familjen igen och vi tar oss högst upp i detta shoppingcentra. Här finns ett foodstall med bland annat McDonalds´. Det är mycket folk men vi bestämmer oss för att äta på McDonalds´. Efter lite om och men lyckas vi till slut få ett bord på uteserveringen. 

Paraplyer i taket

Hajduks fanbutik


Att jag vill sitta på uteserveringen har sina skäl. Jag tycker utsikten är fantastisk och troligen är det den finaste utsikt jag någonsin haft från McDonalds´. Vi sitter som sagt högt på en stor balkong och utanför ser vi motorvägen, några små berg och villor där människor bor. Motorvägen måste var den som vi själv åkt på från flygplatsen vid flera tillfällen. Jag är helt fascinerad och det kör så klart bilar på motorvägen hela tiden. 

Visa ord som jag alltid
försöker leva efter

Utsikten från McDonalds´ uteservering

Efter lunchen vill jag visa familjen paraplyerna och Hajduks fanbutik så de inte missar det som jag tycker var mest intressant i Gallerian. Mall of Split är som sagt stort och vi har svårt att hitta ut igen samma väg som vi kom, men snart är vi där vi vill vara. Janne fixar en Über och den kör oss centrala Split. Så klart var det jättetrevligt att besöka Mall of Split och se lite nytt. Nu ska vi ännu en gång titta lite på det gamla Split - en plats som vi vet att vi tycker om.

Här fortsätter resan