Vi börjar att upptäcka Supetar

Utsikten från Punta
Vi befinner oss i Supetar, en stad på ön Brac´ och vi kom hit igår. Här har vi aldrig varit förr så idag ska vi börja upptäcka platsen på riktigt. När vi lämnar lägenheten vi hyr har vi packat för en dag med sol och bad.

Vi har flera stränder i vårt närområde och den närmaste såg vi redan igår så därför vill vi upptäcka  något nytt idag. Jag har läst om restaurang Punta, en bra restaurang som ligger alldeles vid stranden. Vi sätter därför kurs mot restaurang Punta och hoppas att det blir bra. Vår förhoppning är att vi ska äta dagens lunch där.  

Vi hittar restaurang Punta, kollar lite snabb på menyn och bestämmer oss för att vi kan äta lunch där, om vi inte hittar något bättre innan det blir dags för lunch.

Vi lämnar restaurangen bakom oss och har nu stranden på vår högra sida. Längs strandpromenaden finns till en början en massa vattensporter för uthyrning. Den kan vara intressant för Oscar men inte just nu så vi går bara vidare. Vi stannar ganska snart därefter och slår oss ner på varsin solstol alldeles vid vattnet. 

Vi badar så klart och vattnet är, som det brukar i Kroatien, klarblått. När vi kommer upp ur vattnet tar jag min mobil och går vidare längs strandpromenaden. Det är sådan jag är, finns det något mer att upptäcka så ska det upptäckas. 

Stranden vid Punta

Den lilla småbåtshamnen



Just här och då upptäcker jag bara några fler restauranger men ingen som jag väljer framför Punta. När det blir dags för lunch väljer vi därför restaurang Punta. Här sitter vi utomhus, under ett parasoll och har havet alldeles vid restaurangkanten. Det är hur lugnt och fint som helst med fina båtar och badande människor.

På eftermiddagen går vi hemåt, fixar till oss och går ut på stan igen. Jag har surfat lite och hittat Pub Beer Garden, inne i centrum som jag vill att vi ska prova så vi börjar där. Puben visar sej vara en fin liten innergård med bord och stolar. Här tar vi kvällens första öl sen går vi vidare för middag. 

Pub Beer Garden

Småbåtshamnen och
utsikten från Konoba Lukiin


För att komma till puben har vi passerat den lilla småbåtshamnen men nu vi tillbaka till hamnen. Här var vi lite snabbt igår också men idag har vi bestämt oss för att hitta en restaurang och äta vid hamnen. Vi väljer Konoba Lukin (konoba betyder krog) som ligger längs strandpromenaden och alldeles vid den lilla småbåtshamnen. Jag blir serverad en riktigt bra och god kycklingsallad. Middagen blir jättelyckad.

Efter middagen går vi till restaurang Jure, platsen där vi satt en stund igår. Jag har ju redan utsett platsen till bästa stället att sitta och softa bara. Här sitter vi alldeles vid strandpromenaden, ser havet och vi ser Jadrolinijas båtar komma till Supetar och vi ser de lämna Supetar. Något oförklarligt göra att jag verkligen gillar att sitta och titta på båtarna.

Utsikt från restaurang Jure

En spelhall på hemvägen


Vid 21-tiden går vi hem till lägenheten igen. Vi passerar ett flertal restauranger, en liten spelhall, några små butiker och vår närmaste mataffär. Vi har upptäckt en hel del den här första dagen i Supetar. Det har varit en jättetrevlig, lugn och mysig dag och vi har inga större planer för i morgon. Vi har inga andra planer än att fortsätta upptäcka Supetar.

Här fortsätter resan