Varnhems klosterkyrka - i Arns fotspår

Varnhems klosterkyrka
När vi vaknar befinner vi oss i Hjo. Efter att ha varit här i två nätter ska vi resa vidare. Slutmålet för dagen är Mariestad, men Janne har andra planer innan vi kör dit.

Janne är den i familjen som har läst alla böckerna om Arn. De böcker som är skrivna av Jan Guillou. Jag har väl läst någon av böckerna men inte tyckt de varit så intressanta. Jag vill därför påstå att jag är helt ovetande om om historien om Arn och Cecilia.

Janne vill att vi tar en omväg innan vi kör till Mariestad. Han vill att vi kör till Varnhems klosterkyrka, så det gör vi. Det är alltid kul att se något nytt så jag har inga problem med det. Varnhems klosterkyrka ligger i Varnhem, som tillhör Skara. Det tar nästan en timme att köra från Hjo till Varnhem. 

Arn Magnusson föddes i Varnhem på 1100-talet. Han blir tidigt moderlös och hamnar då i klostret. Fader Henri (känd för er som läst böckerna) anser att Arn är lämpad att bli munk. Senare i livet träffar han Cecilia som han blir förälskad i och deras relation är en brottslig handling enligt den tidens lagar. Arn får avtjäna sitt straff som Tempelriddare. 

Munk på museet

Närbild av munken

Ruiner av klostret

Delar av klostret

Vi går först fram till kyrkan och mitt första intryck är att den är så stor. Varnhems klosterkyrka tänker jag, varför har jag aldrig hört talas om den. Det är en enormt stor kyrka. Vi håller oss lite lätt på gården runt kyrkan och kommer till ett litet museum. 

Det som imponerar mest på mej i museet är den munk som står där. Han är så fint gjord att han ser verklig ut. Tror han kan vara gjord i vax, som vaxdockorna på Madame Tussaud. Jag kan knappt slita mej från honom. 

Inne i kyrkan

Inne i kyrkan (tror jag)

Vi går ut från museet och fortsätter längs muren och resterna av klostret. Visst är det fascinerande att tänka att Arn har varit här. Jag som aldrig har varit intresserad av historia får trots allt de tankarna. Jag är ändå mest fascinerad av kyrkan som finns kvar, den är stor nog och så har det tydligen varit ännu större. 

Avslutningsvis går vi in i kyrkan och så klart är den lika stor invändigt. Jag undrar fortfarande varför jag aldrig har fått lära mej något om den här platsen och kyrkan. Arn har ändå varit betydelsefull för utvecklingen av vårt land. Han får sin Cecilia till slut och någonstans i historien blir Stockholm huvudstad och det som ska bli Sverige (finns inte ännu) blir större. Birger Jarl anses vara den som grundade Stockholm och han finns begravd i kyrkan.

Varnhems klosterkyrka

Historien om Arn
Klicka på bilden om du vill läsa

Det var verkligen intressant att besöka Varnhems klosterkyrka. Jag lärde mej en hel del. När vi ändå håller på att resa i Arns fotspår vill Janne att vi kör vidare till Gudshems kyrka. Platsen där Cecilia växte upp. Det visar sej att även den platsen är intressant.

Här fortsätter resan