Tivedens Nationalpark, ingen vanlig skog

Vi följer spåret
Vi är ute på vår årliga Sverigesemester med bilen. Vi började med skulpturparken på Kvarntorpshögen i Kumla, fortsätter sen till Askersund. Igår roade vi oss i Askersund som var en rätt mysig liten stad. I natt har vi sovit på Best Western Norra Vättern, ett stenkast från den lilla båthamnen. 

Innan vi lämnar Askersund tittar vi in i den lilla chokladfabriken som ligger alldeles intill hotellet. Vi köper lite choklad, mest för att det är lite kul grejer. När besöket är klart sätter vi oss i bilen för att köra vidare.

Första stopp för dagen är Tivedens Nationalpark. Så vitt jag vet har jag aldrig varit i en svensk nationalpark. Vi följer motorvägen från Askersund och kör söderut. När vi närmar oss nationalparken är det skyltat. Vår plan är att ta oss till huvudentrén. 

Vi kör rakt in i skogen och när vi närmar oss ser man att naturen sakta byter karaktär. Vi kör fram till huvudentrén och här finns det många bilar med turister. Det är ändå snyggt fixat för vi blir visade av en guide var vi kan parkera. 

Vi kliver ur bilen och försöker förstå oss på den stora kartan som finns på en informationstavla. Det finns några olika promenader man kan göra i skogen och vi väljer en av de enklare. Jag minns inte exakt men kanske skulle den ta en timme att gå runt. Det är lagom för oss vi ska vidare på vår Sverigeresa.

Många stora stenar

Stenar överallt



Småkämpig promenad
Lite utsikt över sjön

Vi börjar gå in i skogen och ganska snart börjar jag tycka att det är en jättecool skog. Jag hade löjligt nog fått för mej att det skulle vara typ joggingspår jag ska följa i skogen, men så är det inte. Det finns någon slags markering hur spåret går men spåret är riktigt vildmark. Vi trampar fram över allt möjligt och runt oss finns det bland annat enorma stenblock. 

Nationalparken är en naturskog och man har väl låtit skogen sköta sej själv. Mitt i vårt spår har vi fått veta att det finns en genväg för att komma tillbaka. Vi väljer den genvägen för vi har redan upplevt så mycket i den här skogen. 

Genvägen

Ibland blir det lättare


Stigen och stenar

Stenar och skog

När vi kommer tillbaka till entrén där vi började är jag mer än nöjd. Tivedens Nationalpark är verkligen ingen vanlig skog. Det är så enormt vackert med all den natur vi passerar. Framför allt gillar jag de stora stenarna. Det var en riktig upplevelse och mitt intresse för framtida nationalparker har öppnats. 

Här kan man läsa om Sveriges Nationalparker. 
Här kan man läsa om Tivedens Nationalpark

Vi studerar informationen vid entrén en stund för att lära oss lite om var i landet de övriga parkerna finns. Mer än nöjda sätter vi oss i bilen och kör vidare. Det är varmt ute så nästa stopp ska bli en badplats. Vi ska ta ett dopp i Vättern, Djäknesundet.

Här fortsätter resan