Solnedgång i Mariestad

Solnedgång i Mariestad
Nu har vi kommit fram till Mariestad. Tidigare idag har vi sett oss runt bland traktens kyrkor, Varnhems klosterkyrka, Gudhems kyrka och Skara domkyrka. Vi är ute på bilsemester i Sverige.

Mariestad är Jannes hemstad och här ska vi stanna några dagar. Vi bor på hotell Vänerport nere vid hamnen. Vi bor på hotell för att slippa vara alltför nära våra äldres släktingar. Covid-19 viruset härjar runt fortfarande. Så för att skydda våra äldre släktingar bor vi på hotell och vi fikar med dem utomhus. 

När vi kommer fram till Mariestad träffar vi först några släktingar. När vi är tillbaka på hotellet går vi bara rakt över gatan. Här vid hamnen ligger några restauranger, en av dem är Sill & Dynamit. Sill & Dynamit är en av de bättre restaurangerna i Mariestad. God mat och läget är toppen, alldeles bredvid ligger Vänern. 

Klockan har hunnit bli ganska mycket innan vi kommer till restaurangen. På sommaren finns en stor uteservering, vi slår oss ner vid ett av borden utomhus. Sill & Dynamit är främst en fiskrestaurang så det blir fisk för min del. När maten kommer ut på våra bord har klockan just passerat halv nio. Vi äter vår mat i lugn och ro och snart kommer solnedgången.

Solnedgång i Mariestad
Solnedgång i Mariestad

Har man tur kan det bli en fin solnedgång över Vänern och hamnen. I kväll är det en sådan kväll. En vacker solnedgång med lite alkohol i kroppen så blir jag manisk. Jag vet inte hur många foton jag tar. Jag tror hela tiden att nästa foto kommer att bli det ultimata, det finaste foto jag någonsin tagit. 

Solnedgång i Mariestad
Min mat på Sill & Dynamit

En stund senare är vi tillbaka på hotellet igen. Janne och jag tar en sista öl på hotellets uteveranda. I morgon ska vi fortsätta ha lite trevligt i Mariestad.