En fin och trevlig sommardag i Mariestad

Hamnen och domkyrkan
Vi befinner oss i Mariestad, Jannes hemstad. Vi bor på hotell Vänerport alldeles vid hamnen. bor på hotell för att slippa riskera att sprida Covid viruset till våra äldre. 

När vi träffar släktingarna sitter vi utomhus och fikar. Vi hälsar så klart på några släktingar men har också tid för att roa oss lite i den sommarstad som Mariestad anses vara. 

Efter frukost och lite slapptid fortsätter jag dagen med en promenad. Jag lämnar hotellet, går över gatan för där ligger den lilla hamnen och många restauranger. 

Jag går in bit in på gångbron som leder till Ekudden. Att jag går den bron är mest för att jag vet att jag kan få en fin bild över hamnen och kyrkan. Jag lämnar bron och går längs vattnet fram till Kungsgatan. Längs Kungsgatan finns också flera restauranger. Här ligger bland annat restaurang King Fisher, som kan vara Mariestads bästa restaurang. 

Hamnen i Mariestad

Hamnen i Mariestad

Framme vid Mariestads teater svänger jag vänster och kommer upp till Stora Torget. Mer city än så blir det inte. På torget hittar du Stadshotellet och mer spännande är glasskiosken på torget. Här säljs Kings Glass. Har man en stund över kan man slå sej ner där en stund. Jag har ingen tid över just idag. Jag ska tillbaka till hotellet. Familjen ska åka och spela minigolf.

Kungsgatan med restauranger

Stora torget med glasskiosken

För att komma till hotellet från Stora Torget går jag snabbt genom Gamla Stan och kullerstensgator. Här har jag gått många gånger men är man för första gången i staden ska man absolut ta en lugnare promenad genom de gamla stadsdelarna. Nu har jag fokus på hotell Vänerport, strax intill de gamla stadsdelarna.

Janne och domkyrkan

Någon närbelägen sluss

Det finns en riktigt trevlig minigolfbana i Mariestad, vid Sommargården Bäcken. Det är dit vi åker för att spela minigolf. Här är banans hinder uppbyggda med sevärdheter som finns i Mariestad eller i närheten. Bland annat finns Mariestads domkyrka, någon närbelägen sluss i Göta Kanal (kanske Sjötorp) och bron över till Torsö (en ö inte långt från Mariestad). Så klart har familjen jättetrevligt en stund på minigolfbanan. 

Innan vi lämnar Sommargården Bäcken stannar vi till på fiket för att äta lunch, tonfisksallad för min del. Efter att ha besökt Jannes mamma en stund åket vi till Ekuddens badplats, inte långt från minigolfen. 

Ekuddens badplats

Ekuddens badplats

Det har blivit dags för ett dopp i Vänern. Janne och Oscar badar, jag orkar inte byta om så jag går runt med min mobil och fotograferar som vanligt. Ekudden är en rätt fin badplats. Alldeles nära finns en campingplats och ett bad med utomhuspool för den som föredrar det. 

Vi åker tillbaka till hotellet och softar en stund. Vi hamnar lite senare på vandrarhemmet alldeles vid hamnen. Vi har aldrig varit där men upptäcker att deras trädgård är rätt mysig. Bredvid hamnen börjar Mariestads gamla stad och vandrarhemmets byggnader tillhör helt troligt de gamla delarna.  

Pannkakor på vandrarhemmet

Vandrarhemmet

Vi sitter i en trädgård men rödmålade hus med vita knutar. Här tar vi någon öl och när det ska bli middag så äter vi pannkakor. Den här trädgården kommer vi att besöka igen. Ibland har de live-band i trädgården, men inte i kväll. Det blev en jättebra avslutning på en i övrigt jättetrevlig sommardag i Mariestad. 

Det här är slutet på årets resa i Sverige. I morgon kommer vi att köra raka vägen hem till Täby, en resa på cirka tre och halv timme.