Första intrycket är "I Love Hjo"

Hjo strand och badhytterna
Vi är ute på vår årliga Sverigesemester. Idag har vi hunnit med Tivedens Nationalpark och Karlborgs Fästning och vi kör vidare till Hjo. Vi har bokat hotell Bellevue och här ska vi sova i två nätter. 

Anledningen till att vi har valt Hjo är för att det ligger en liten strand mitt inne i staden. Hotellet som vi har valt ligger tre minuters promenad från stranden. Det låter som vi bokat en sol- och bad semester i Hjo och det låter inte helt fel. 

När vi kör in i staden Hjo kör vi raka vägen till hotellet. Klockan har hunnit bli sen eftermiddag när vi checkar in. Under tiden Janne checkar in oss står jag och tittar på souvenirer med texten "I Love Hjo". Riktig fyndig!

När vi fått vårt rum tar vi det bara lugnt för vi har varit aktiva idag. Jag är mest fascinerad av utsikten. Det känns som jag skulle kunna bo här länge. Utanför fönstret finns en större ICA-butik, en park och en grillkiosk. Vi har utsikt över staden men vi vet redan att stranden är alldeles utanför hotellet. 

Jag har så klart valt restaurang för kvällen och den tycks vara väldigt populär. Janne ringer till restaurangen och kollar att vi kan få bord där. Killen som svara säger att det ska nog gå att fixa och han lovar att hålla ett bord till oss. Vi kan komma 18:30.

Bild från Biergarten

Min mat på Biergarten

Restaurangen heter Biergarten. För att komma till restaurangen följer man strandpromenaden. Man går förbi några gamla fina hus som troligen tillhör hotellet, sen igenom en liten park med bland annat minigolfbana. Det är ingen tvekan om att vi kommit rätt när vi är framme. Jag är så nöjd med det jag ser. 

Restaurangen har massor av bord i en stor trädgård. Vi hittar killen som Janne pratat med och skämtsamt säger han att det inte finns några bord, men han ordnar fram ett bord. Han har något lager av bord någonstans och snart står det ytterligare ett bord i trädgården, ett bord till oss. Vilken service!

Vi beställer mat och dryck. Drycken kommer omgående och maten står på bordet cirka en timme senare. Vi äter vår middag och har så trevligt man kan ha en sommarkväll i Sverige på en uterestaurang. Strax före 21:00 lämnar vi restaurangen och går hemåt igen.

Fyren vid Hjo hamn

Badet och hamnen

Längs vägen hem till hotellet ser vi allt som vi ska upptäcka i morgon. Vi ser den lilla fyren, vi ser badhytterna, den stora poolen och hamnen. Innan vi avslutar dagen sitter vi på hotellets uteservering en stund. 

Första eftermiddagen och kvällen har varit jättelyckad. Mitt första intryck av Hjo är verkligen positivt så för skojs skull säger vi "I Love Hjo". I morgon ska vi bada och fortsätta upptäcka staden.   

Här fortsätter resan