Så imponerad av Hjällstavikens naturreservat

Gångbro över åkern
Vi är ute och åker en dagsutflykt hemifrån med bilen. Vi har just varit och tittat till Ekolsunds slott och slottets trädgård, som är full av lite annorlunda träd.

Strax bredvid slottet ligger Hjällstavikens naturreservat, som är den huvudsakliga anledningen till dagens utflykt. Jag har sett bilder från Hjällstaviken och det ser riktigt fint ut. Här är fullt av vatten och man bör kunna se fåglar. Nu är vi kanske lite sent ute på säsongen för att se intressanta fåglar, men vi tar en tur dit ändå, det blir bra.

Vi parkerar bilen och går genom en port med skylten Parnassen. Vår promenad börjar med att vi går en bit på en iordninggjord stig genom skogen. På andra sidan skogen finns en stor öppen yta över en stor åker. Över åkern finns en lång gångbro i trä så man slipper trampa i lera, vatten eller liknade. Det är lite småspännande redan här för vi vet inte var vi kommer att hamna.

Bro över vattnet

Gångbron fortsätter

Gångbron leder oss vidare längs sjögräs och vatten. Det är fin och för oss helt klart en lite annorlunda plats att promenera. Ganska snart kommer vi fram till en liten bro som leder oss över vatten. Vi stannar till här för att se fåglar men vi ser inget särskilt, men det är fint. Vi går vidare.

Gångbron längs sjögräs och vatten fortsätter. Vi har vatten runt oss och fullt av gräs och växter som växer i vattnet. Vi stannar till ibland för att titta efter fåglar men ser inte något särskilt. Jag tycker ändå att det är en helt fascinerande promenad utan fåglar. Jag har aldrig varit på en liknande plats. Jag tycker det är både fint och coolt. 

Fint längs promenaden

Fint längs promenaden

Vi följer gångbron och det är ganska långt, någon kilometer skulle jag gissa. Miljön varierar inte nämnvärt utan gångbron och gräset sjön följer oss hela vägen. Någonstans längs vägen finns det skyltat till olika platser. Vi vill komma fram till platsen där man kan fågelskåda lite mer skyddat i ett litet hus.

Vi ser inga fåglar värda att nämna men snart är vi framme vid det lilla huset där man kan fågelskåda. Där finns information om fåglarna och om sjön. Vi läser lite på skyltarna och sätter oss sen en stund och tittar. Jag tycker jag har hamnat på en jättecool plats och jag är så nöjd med att bara vara mitt i naturen. 

Janne fågelskådaren

Byggt bo på taket

Det flyger förbi några fåglar som det väl gör på många platser. Vi stannar i huset kanske en halvtimme, men ser inga speciella fåglar. Vi ser inga fåglar vi kommer att minnas. De allra flesta fåglar vi ser har byggt bo på taket av huset vi befinner oss. 

Trots att vi inte ser några speciella fåglar är jag jätteimponerad över platsen. Det är så otroligt fint fixat med gångbroar för att komma fram till fåglarna och vattnet. Jag kan tänka mej att det är betydligt mer livat på våren. 

Och en flygande fågel

Växtligheten i närbild

När vi lämnar vårt fågelskådarhus går vi tillbaka samma väg längs gångbroar över vattnet. Allt är så fint fixat och jag är mitt i naturen. Hjällstaviken är en plats jag absolut kommer att minnas och kan tänka mej att åka hit igen. Nu ska vi köra vidare till Skoklosters slott.

Här fortsätter resan