Utflykt till Edsbergs slott i Sollentuna

Konst vid Stallbacken
Idag har vi bestämt oss för att titta till Edsvikens slott. Trots att vi varit rätt mycket i Sollentuna så har varken Janne eller jag någonsin sett Edsbergs slott. Det vanliga är att vi bara åker förbi på stora vägar, på väg någon annanstans.

Vi tar bilen idag också men vi bestämmer oss för att följa vägskyltarna fram till slottet. Vi kommer fram till en rätt stor parkering som verkar tillhöra några gamla byggnader och vi förstår att slottet nog ligger ganska nära. Vi bestämmer oss för att parkera här och gå fram till slottet och det blev nog en ganska bra idé.

Vi kommer ganska omgående till något som kallas Stallbacken och här finns ett fik, men vi har precis kommit så fika är inte aktuellt ännu. Vi stannar bara till och tittar till området. Förutom fik så finns här en lekpark för lite mindre barn, något litet utegym (om jag inte minns fel), lite kultur och utsikt över Edsviken och på andra sidan vattnet finns Sollentuna Centrum (där har vi varit många gånger).

Vi går ner till vattnet och påbörja en rätt trevlig promenad. Jag blir förvånad över att det är ganska fint här längs vattnet. Jag hade förväntat  mej en slottspark med träd men här finns en asfalterad gångväg som leder fram till slottet och längre än så. Vi är absolut inte ensamma här, det är många som har kommit på att de vill promenera här just idag. Människor har väl inte mycket annat att göra mitt i Coronatiderna.

Efter en kort promenad är vi framme vid slottet och här finns en liten strand men man uppmanas att inte bada där. Här finns fullt av fåglar som förmodligen förstör vattenmiljön så det inte är badbart för oss människor, men det är ändå ganska fint. Vi tittar till fåglarna på stranden lite och går sen den lilla gångvägen som leder till slottet.

Bara fin i vattenbrynet
Vy längs Edsviken





Edsviken och Sollentuna Centrum
Edsbergs slott





Stranden framför slottet
Runsten vid Edsviken

På väg mot slottet får vi syn på vad som ser ut att vara en runsten. Runstenen måste vi så klart titta till. Det är en runsten men texten på runstenen är i stort sett utraderad. Bredvid runstenen ligger vad som tidigare varit en restaurang med stjärna i Guide Michelin, Edsbacka Krog. På sistone har den inte haft någon stjärna och idag konstaterar vi att krogen har stängt för gott. Det verkar dock inte ha med Corona att göra.

Vi lämnar runstenen och krogen och går tillbaka mot slottet. Inte mycket att säga om slottet, det var stängt just nu så vi ser bara utsidan. Vi vänder och går tillbaka samma väg som vi redan gått. Tillbaka vid fiket tittar vi in men konstaterar att kön är för lång så vi struntar i fika. Vi åker hem istället. 

Edviken var mycket finare än jag hade förväntat mej. Bor man nära kan man ta en promenad där men det är knappast värt en omväg. Jag är i alla fall glad att jag åkte dit och att jag nu vet hur det ser ut.