Promenad runt Råstasjön i Solna


Jag vet att man ska vara fem mil från sitt hem för att få kalla sej turist. Solna ligger inte fem mil från mitt hem men jag har på sistone börjat intressera mej för fåglar. Jag fick då tipset att jag skulle besöka Råstasjön i Solna. Råstasjön i Solna är ett naturreservat fullt av fåglar.

Runt hela sjön finns ett fint promenadstråk och går man hela vägen sägs det vara cirka 2 km. En lagom lång promenad, så Janne och jag tog bussen dit och började gå. Direkt vi kom fram till sjön såg vi fåglar och det var inte lite fåglar. En stor koloni av skrattmåsar var bara en del av alla fåglar vi såg.

Förutom skrattmåsar såg vi såg bland annat gräsänder, grågås, kanadagås, sothöna, rödhöna, knölsvan, skäggdopping, sädesärla och en hel del lite vanligare fåglar. Det finaste var de små söta svanarna vi såg.

Är man minsta intresserad av fåglar eller vill hitta ett nytt promenadstråk så rekommenderas ett besök vid Råstasjön. Sjön ligger alldeles bredvid Friends Arena och Mall of Scandinavia. Vi avslutade promenaden med en öl på O´Learys i Mall of Scandinavia. Sen tog vi bussen hem igen.






Vädret var toppen så hela promenaden var jättelyckad. Jag ser det inte som otänkbart att vi åker dit igen nästa år bara för att få titta på det enorma fågellivet som finns där. Det kanske till och med kan bli en  tradition.