Saltgrottorna i Wieliczka avslutar dagens utflykt

Saltgrottorna i Wieliczka
Janne och jag befinner oss i Krakow några dagar. Oscar har valt att resa med en kompis till Åre. Idag har vi varit på utflykt till Auschwitz och Auschwitz-Birkenau, koncentrationsläger under andra världskriget.

Nu  ska vi resa vidare till Saltgrottorna i Wieliczka. Vi har  hört andra vara imponerade av saltgrottorna och så är det ett UNESCO-världsarv så det vill vi se. Vi hade hört att man kanske inte ska ta grottorna direkt efter Auschwitz för man kan behöva smälta den upplevelsen först. Vi har tidsbrist så vi väljer därför att göra allt samma dag så vi får det gjort. 

Saltgrottorna ligger strax söder om Krakow så när bussen lämnar Auschwitz åker den tillbaka samma väg som vi kommit, tillbaka mot Krakow och vidare mot Saltgrottorna. Det har snöat hela dagen och det snöar inte mindre när bussen stannar. Vi ska gå ner i grottor och där snöar det väl inte men det sägs vara kallt. 

Vår busschaufför går och köper biljetter och även här får vi egna hörlurar och en egen kanal där vi kan höra vår guide. Det verkar lovande eftersom den typen av guidning hade varit helt fenomenal i Auschwitz. 

Vi går in alla tillsammans och blir hänvisade att gå en trappa ner. Minns inte exakt hur många trappsteg ner det är men många trappsteg är det och gruppen går neråt i en rasande hastighet. Jag tycker inte att jag går särskilt långsamt men det gör jag i en jämförelse med guiden. Redan här blir jag lätt irriterad över hastigheten.  Måste vi ha så bråttom.

Saltgrottan, lite om historien
Saltgrottan, lite om historien





Vi kommer fram till en av grottans salar och guiden berättar lite om historien och att det varit någon häst som hade levat sitt liv där nere i grottan. Vi rusar vidare genom någon gångtunnel och kommer in i en ny sal av grottan. Här finns någon modern staty eller så berättar guiden vidare om historien. Jag vet inte vad hon berättar. 

Guiden pratar och pratar. Vi går mellan olika salar i grottan genom långa gångtunnlar och guiden går långt före oss hela tiden och hon pratar och pratar. Jag tappar ganska snart intresset för att lyssna på henne. Hon pratar alldeles för mycket och den lilla audiomaskin vi alla fått hjälper inte mycket. Jag hör ungefär var tionde ord hon säger. Dessutom är jag inte det minsta imponerad över vad jag ser.

Staty från saltgrottan
Statyer från saltgrottan





Jag har haft helt fel förväntningar på de här saltgrottorna. Jag har tänkt mig stora grottor som naturen skapat (typ Lummelundagrottan eller Drakgrottorna på Mallorca) och att väggarna ska vara täckta av salt, rosa salt. Inte ett endaste dugg stämmer. Jo, det mesta i salarna är nog salt men det är inte rosa.

Visst, grottorna är stora och på vissa ställen finns små sjöar som är lite fina. Den största delen av salarna består ändå av modern konst, statyer gjorda i nutid och i en av de största salarna finns en kyrka. Den salen är riktigt stor och man håller gudstjänster här och vill man så går det bra att gifta sig här.   


Billig pub i valvmiljö
Passerar stora torget på väg hem

Eftersom jag inte uppfattar vad guiden pratar om så missar jag säkert en hel del och jag tycker inte det är roligt att springa mellan salarna i en massa gångtunnlar. Jag tror att visningen pågår runt två timmar. När vi så småningom närmar oss utgången hittar jag till sist två saker som intresserar mej.

I en av grottans sista salar finns en monter som visar hur salt kan se ut och visst kan salt vara rosa. Vad som mer intresserar mej är en bar, som förmodligen är den lägst belägna bar jag passerat. Det hade varit kul, för grejens skull att få stanna där men vi ska med bussen tillbaka till Krakow. 

Varmt vin med valnötter och apelsin
För att komma upp ur grottan så åker vi hiss. Hissen är liten och att kliva in i den hissen tillsammans med betydligt fler personer än man önskar kan lätt få en att bli paranoid, särskilt en dag när man fått höra fruktansvärda historier från Auschwitz.

Det finns många som tycker om saltgrottorna, men jag tycker inte att de är särskilt intressanta. Det är för mycket helt enkelt, två timmars rännande i underjorden för att se modern konst. Grottornas storlek är troligen anledningen till att vi springer fram hela tiden. Efter det kör bussen oss tillbaka till Krakow och vi väljer att hoppa av bussen i city. 

Vi tar en pubrunda i gamla stan. Vi hittar bland annat en pub i ett valv med världens billigaste öl. Där blir vi sittande en stund, går till nästa ställe och hamnar sen runt 22-tiden på en restaurang på torget där vi äter mat från Mellanöstern.

Sista stopp innan hotellet blir ett litet café på en innergård där vi beställer varsitt glas med varmt vin, typ glögg med valnötter och apelsiner. 

Det har varit en händelserik, intressant och trevlig dag. I morgon, strax efter lunch ska vi åka hem. 

Här fortsätter resan