Kazimiertz, de judiska kvarteren i Krakow

Janne på Oscar Schindler´s fabrik
Janne och jag vaknar upp på Radison Blu i Krakow. Oscar har åkt till Åre med en kompis så den här gången är det bara Janne och jag som befinner oss i Krakow. Vi kom hit igår men våra resväskor kom bort någonstans på vägen så de har vi inte fått med oss. 

Under natten har Janne fått ett mail om att en resväska var återfunnen och har levererats till hotellet. Det visade sig var min väska. Det känns lite tråkigt att ta på sej rena kläder när Janne inte får göra det. Jag tycker lite synd om honom.

Idag har vi bestämt oss för att promenera genom de judiska kvarteret Kazimiertz och besöka Oscar Schindler´s fabrik, men först frukost.

Efter frukosten åker vi med hotellets egen taxi till Oscar Schindler´s Fabrik. Vi har läst att man ska vara där i god tid på morgon för det att vara säker på att komma in. De har en begränsning för hur många som får finnas i lokalerna. Vi blir avsläppta utanför fabriken strax efter 11:00 och det står fullt av folk i kö. Det tar cirka en halvtimme innan vi har fått köpa våra biljetter och kan gå in i fabriken.

Nu är det mitt i vintern och inte lika många turister i Krakow den här tiden på året. Kommer man till Oscar Schindler´s fabrik under sommaren ska man nog verkligen försöka vara där när de öppnar. Oscar Schindler hade sin fabrik i lokalerna där vi är men det här museet handlar inte om honom utan om Krakow under åren 1939-1944.

Rester av muren runt ghettot i Krakow
Stolarna på Empty Square

Museet innehåller många olika delar. En del som jag tycker är intressant är när vi går innanför ghettots murar. Här var det väldigt instängt, trångt och varmt. Kanske ska det vara så för att vi ska förstå känslan av att vara instängd. Det var skönt att lämna ghettot. För er som inte vet så var judarna instängda i ghetton runt om i Europa under kriget.

Jag tycker också det var intressant att man får följa historien i kronologisk ordning.

Stara Synagoga
Museet sägs vara ett måste om man är i Krakow. För mig var det kanske lite för mycket av allting och mycket att läsa. Jag brukar inte orka läsa särskilt mycket. Jag tycker det tar sådan tid. Är du det minsta intresserad av kriget är det ändå ett måste så man ska inte missa det. Jag är glad att vi tog oss dit.

Fabriken ligger i ett industriområde. Vi bestämmer oss för att ta taxi därifrån också för vi skulle inte hittat vidare annars. Vi vill titta på resterna av muren som finns kvar från ghettot och vi vill se Empty Square. Taxibilarna står på rad utanför fabriken så det är bara att ta den första bästa.

Tack vår bästa taxichaufför för att du saktade in och berättade för oss att vi körde förbi resterna av den mur som bildat gettot. Taxibilen stannar och jag får hoppa hur och ta några foton. Tack, tack. Det är rätt kallt och jag är glad att jag slipper promenera hit. Jag får mina foton av muren och vi kör vidare mot Empty Square.

Empty Square är ett tomt torg med 33 tomma stolar. De tomma stolarna ska symbolisera alla judar som försvann under kriget. Rätt fin symbolik kan jag tycka och en dag som idag när staden är mulen, grå och snöslaskig så blir det tomma, grå torget rätt deppigt.

Vi promenerar över floden Wisla. Här ska vi titta på några synagogor. Så vitt jag vet har jag aldrig varit i en synagoga och jag vet inte vad jag ska förvänta mig. Varken i Stockholm, New York eller i Israel har jag besökt en synagoga. Vi besöker Stara Synagoga och därefter Remu Synagoga.


Polska piroger
Potatisplättar med kött, sås och grönsaker


Promenaden mot gallerian
Galeria Krakowska

Har inte så mycket annat att säga om synagogorna än att det var intressant att få besöka två stycken. De var rätt lika men ändå olika. Vill du veta mer om synagogor hänvisar jag till Wikipedia om ni vill veta mer om vad man ser i en synagoga https://sv.wikipedia.org/wiki/Synagoga .

I området runt synagogorna i området Kazimiertz finns massor av restauranger och det är dags för lunch. Förmodligen finns det fler utomhusrestauranger på sommaren så man ser vad som erbjuds. Vi letar en stund och Google Maps visar oss vägen till en polsk restaurang. Lunchen blir jättelyckad. Janne äter polska piroger och jag äter någon slags potatisplättar med sås och grönsaker över. Maten har så klart ett polskt namn men det minns jag inte.

Eros Bound - på Stora Torget i Krakow
Det har snöat i stort sett hela dagen och under tiden vi ätit lunch har snöfallet tätnat alltmer. Vi har sett ut en galleria som vi ska gå till för att köpa kläder till Janne. Vi har ännu inte fått något mail från LOT om att Jannes väska har kommit till rätta så han behöver köpa kläder. Vi går mot gallerian, en snöig promenad på 25 minuter, innan vi står på ett stort torg och har Galeria Krakowska framför oss.

Galeria Krakowska visar sej vara en jättestor galleria med tre våningar. Här finns HM, McDonalds och massor av märkesbutiker. Nu är det Janne som ska köpa kläder så vi fokuserar på det. Det blir två skjortor, en varm tröja, några kalsonger och några strumpor. Check på klädinköpen och jag tror Janne känner sej nöjd över att äntligen ha lite kläder i ombyte.

När vi lämnar gallerian har vi museet Historyland alldeles utanför. Vi har valt bort museet första dagen för att vi kom sent till Krakow och idag för att klockan redan har blivit fem på eftermiddagen. Vi vill vila och ta det lugnt en stund nu.

Vi går in i gamla stan igen och stannar en stund på House of Beer, en riktigt trevlig pub. När vi kommer in på puben möts vi av en vägg med hur många ölflaskor som helst. Efter varsin öl på puben går vidare genom gamla stan, via Stora torget och sen hem till hotellet så att Janne får byta kläder.

Någon timme senare går vi ut igen. Det snöar fortfarande och vi går mot gamla stan igen. Nu hamnar vi på Enoteka Permagon där vi äter varsin pizza. Efter middagen går vi ner i deras vinkällare och här lär vi oss att det finns polska vindistrikt och att det så klart därför också finns polska viner. Ojdå det var intressant!


Polska viner
Ölväggen på House of Beer



Eftersom vi aldrig har druckit polskt vin så vi ber så klart om varsitt glas. Vi väljer olika viner så vi får uppleva två viner var. Nu är jag inte världens bästa vinkännare men kan väl i alla fall säga att det var helt ok. Skulle jag bli serverad polska viner igen skulle jag absolut smaka dem igen.

Efter att ha ätit pizza och smakat polska viner går vi till rummet igen. I morgon vill vi vara pigga. Vi ska göra den utflykt som är anledningen till att vi besöker Krakow. Vi ska besöka koncentrationslägren Auschwitz och Birkenau. När vi lägger oss har Jannes resväska fortfarande inte kommit fram. 

Här fortsätter resan