Hop-on-hop-off i Split och båt tillbaka till Seget Donji

Promenaden i Split
Vi befinner oss i Seget Donji, strax utanför Trogir i Kroatien. Vi har varit i Kroatien många gånger och även i Split. Trots det så har vi bestämt oss för att göra en utflykt till Split idag. Vi ska försöka se lite saker vi inte sett tidigare. Vi tänker åka deras Hop-on-hop-off-buss.

Vi tog oss till Split och letade reda på Hop-on-Hop-Off-bussen, i slutet av promenadstråket längs vattnet. Bussen skulle gå ganska snart så vi fixade bara biljetterna och så hoppade vi på bussen.

Bussen började med att åka till stranden Bacvice, toppen. Så nära själva staden stranden ligger. Hit borde vi ha tagit oss för länge sedan, någon av de tillfällen vi varit i Split. Stranden verkade väldigt liten men vi såg en restaurang från bussen så visst kan man ha trevlig där en dag.

Nästa plats bussen passerar som är intressant är Poljudstadion. Har hålls årligen en stor musikfestival som jag just nu inte minns namnet på men tror att även Avicci kan ha spelat där någon gång. Fotograferar från bussen så vi vet inte mer än så men kul att veta hur arenan ser ut. Enligt google har den smeknamnet Poljuds skönhet.

Gällande stränder så blir vi informerade om ytterligare en strand väldigt nära stadkärnan, men den stranden såg vi inte. Även om vi inte såg den är det utmärkt att känna till att den finns. Bor man mitt i Split kan man lätt ta taxi dit utan problem.

Sen åker bussen ut på Marjanhalvön. Här är det mest skog eller kanske mer buskar. Även här passerar vi en strand, Kusjune Beach, man kan ta sej till om man bor i Split. Längst ut på Majranhalvön finns ytterligare en badplats. Inom en timme från starten är vi tillbaka där vi började i Splits centrum.

Det är kanske inte en tur jag rekommenderar direkt men vill men se lite mer än bara gamla stan i Split så absolut att man kan ta en runda med hop-on-hop-off bussen. Den passerar även några kanske intressanta museum.

Poljudstadion
Kasjuni Beach

Vi slår oss ner vid ett av borden längs promenaden för att ta något att dricka och äter sen lunch i gamla stan. Senare på eftermiddagen sätter vi oss på en båt som åker till Trogir. Det står Bure Line på båten och den går nere vid hamnen. Vi tar plats på övervåningen utomhus på båten. Vill påstå att den turen var riktigt mysig. Det blev som en egen liten sightseeing.

Vi åker förbi ett flertal hus som ligger fint vid havet, både villor och lägenheter. Senare stannar vi till vid Slatine på ön Ciovo. På den ön har vi bott tidigare men vi har aldrig sett Slatine så det var roligt.

Torget i Split där vi åt middag
Bure Line från Split till Trogir

Oscar och Janne på Bure Line
Nu lämnar vi hamnen i Trogir

På en mysig restaurang i Trogir
Oscar och Susanne på båten från Trogir

Framme i Trogir går vi in i matbutiken och köper vad vi behöver, vandrar sen runt en stund i gamla stan i Trogir (som jag tycker är mysigare än Split). Det blir några souvenirbutiker och så hittar vi en liten mysig restaurang med innergård där vi stannar och bara tar något att dricka.

Slutligen sätter vi oss på den lilla båten som går skytteltrafik mellan Trogir och Seget Donji. Även det en fin båttur när solen börjar gå ner. Det här verkligen varit en toppendag. Vi har sett mycket nytt och vi har fått åka båt en hel del. I morgon är vår sista heldag här i Kroatien för den här gången och vi ska bara vara på stranden.