Sista dagen i Seget Donji hänger vi på stranden

Stranden i Seget Donji
Vi befinner oss i Seget Donji, strax utanför Trogir i Kroatien. Vi har varit här i tio dagar nu och idag är sista hela dagen. Vi har upptäckt färdigt nu för den här gången så idag väljer vi att stanna på stranden.

Stranden är ganska lång så vi har under de dagar vi varit här flyttat lite på oss på stranden. Vi har hittat ett nytt ställe där vi tar vår första dryck för dagen och den baren ligger bortom Jokes, där vi annars har hängt mest både vid luncher och många middagar. När jag skriver det här minns jag inte men jag kan tänka mej att vi åt även den sista lunchen på Jokes.

När vi har badat klart för dagen går Oscar hem till lägenheten och Janne och jag slår oss ner på en av barerna längs stranden. Här tar jag semesterns sista glas vin och jag tycker själv att jag lyckas ta ett riktigt coolt foto med badande människor i glaset.

På kvällen gick vi tillbaka till den restaurang som vi utsett till den bästa restaurangen här i Seget Donji. Restaurangen heter Segetski Dvori. Det finns inte mycket mer att berätta om dagen i morgon åker vi tillbaka till Sverige.

Vi har gillat alla platser i Kroatien utom Makarska, där var hysteriskt mycket folk. Seget Donji där vi varit i år är kanske inte världens roligaste plats men de små turistbåtarna går skytteltrafik till Trogir och är en jättefin gammal stad (enligt mej finare än Split). Från Trogir kan du åka båt vidare till Split. Det kan man göra som en dagsutflykt från Seget Donji och båtarna går rätt sent.

Seget Donji strandpromenad
Turistbåten som går skytteltrafik
mellan Seget Donji och Trogir




Badande människor i vinglaset
Utsikten från favoritrestaurangen





Janne på favoritrestaurangen
Vi flyger SAS





Semestern i Kroatien har tagit slut för den här gången och säkert är att vi kommer tillbaka en dag. Det är enkelt att flyga till Split (SAS kör direkt) och flygplatsen ligger mellan Split och Trogir. När du har landat finns det mesta du vill ha väldigt nära. Det finns flera platser runt Trogir där du kan stanna för att sola och bada. Vi kommer utan tvekan att komma tillbaka de de  här området fler gånger i livet. Tack Kroatien för den här gången.