Kokpunkten och en snabbtur i centrala Västerås

Svartån vid de gamla kvarteren
Det var länge sedan vi gjorde en resa så vi ville bara göra någonting. Västerås ligger rätt nära och jag hade läst om Kokpunkten, som kunde vara en kul grej för Oscar. 

Jag har ju vuxit upp i Västerås och har min släkt där så vi kan hälsa på någon släkting också. Det skulle nog gå bra att få ihop en trevlig resa till Västerås.

Vi är lediga några dagar och en natt på hotell får räcka. 

Vi bokade Elite Hotell precis vid Stora Torget. Vi checkade in och gick ganska snart ut på stan för att se om omkring lite. 

Vi går lite snabbt runt i de gamla stadsdelarna som väl är mest intressanta för en turist. Jag visar så klart Oscar och Janne var jag har jobbat någonstans, en del affärer, var Pizzeria Rosso (som eventuellt var Sveriges första pizzeria) låg, den nybyggda skyskrapan som också är ett hotell och vad som tidigare varit ASEA-s huvudkontor (numera ABB).

Efter snabbpromenaden genom de gamla stadsdelarna och centrum går vi vidare till McDonalds. Inget spännande val för lunch direkt men vi hade en tid att passa. Klockan 14:30 ska vi vara vid Kokpunkten.

Västerås Domkyrka
Svartån genom de gamla kvarteren

Kokpunkten är Sveriges första och största Actionbad och vi har aldrig varit där. Kokpunkten har hur många olika badbassänger som helst, någon med klättervägg, någon där det var strömt, någon med filmduk, någon med sköna massageduschar. Det finns också flera olika rutschkanor hur långa som helst. Nej, Janne och jag åkte inga rutschkanor men Oscar provade nog allihop.

Det mysigast på Kokpunkten var utomhuspoolen. Man simmade ut genom väggen och på andra sidan hade man himmelen som tak. Eftersom det är vinter och kallt så var det lite mysigt. Det hade väl kunnat vara kul med lite foton från Kokpunkten men det var inte läge att springa omkring med en mobil där inne.

ASEAs huvudkontor för länge sedan
Elite Hotell ligger vid Stora Torget

Vi är på Kokpunkten några timmar. Efter badet åker vi tillbaka till hotellet en stund. Sen besöker vi mina släktingar och får lite mat så ikväll slipper vi äta ute. När vi lämnat släkten hinner vi med en snabb öl på hotellets pub, Bishop Arms. 

Det har varit en trevlig dag och i morgon ska vi titta lite mer på staden.