18 000 steg på Manhattan

Tågterminalen vid One World
Idag ska vi göra södra Manhattan och vi har bokat biljetter för att åka upp i Manhattans högsta byggnad, One World. Vi har bokat tiden klockan 11:00. Byggnaden har 102 våningar.

Vi väljer att ta oss till One World i taxi och bilen stannar alldeles utanför byggnaden. Vi är på plats i god tid och hinner titta till den nya tågstationen som byggts i anslutning till One World. Det är verkligen en modern och annorlunda byggnad, väl värd att titta på om du har vägarna förbi.

Innan man får åka upp till One World Observatory måste alla gå igenom säkerhetskontroller (som på en flygplats), efter det kommer man fram till hissarna. Hissen tar 60 sekunder och går direkt upp till våning 102. Upplevelsen börjar redan i hissen.

Uppe på våning 102 möts vi har guider. Det blir en snabb filmvisning på våning 102 och vi går vidare till våning 101. Efter ytterligare lite snabb information om byggnaden så går vi utan guide ner på våning 100. På våning 100 finns själv utsiktsplatsen. Här får vi vara hur länge vi vill och man kan gå runt hela byggnaden och se 360 grader runt.

Utsikt från One World Observatory

Frihetsgudinnan på långt håll

Man ser Hudson River, man ser hela Manhattan norrut, man ser East River, man ser Brooklyn Bridge och man ser Frihetsgudinnan på håll. Jodå, det är mäktigt att se allt det här. Vi har turen att ha mulet men ändå rätt hyfsat väder och innan vi lämnar våning 100 har till och med solen lite lätt kommit fram. Vi tar några bilder till innan vi åker ner igen.

Alldeles utanför One World byggnaden finns monumenten som visar var de tidigare två byggnaderna World Trade stod. Det är två stora vattenfyllda monument som visar hur stora husen var till ytan och här finns alla namn inskrivna i monumentet på de personer som avled när byggnaderna föll. Vi stannar så klart och tittar på monumenten en stund.

Susanne, Oscar och One World
Janne och tjuren vid Wall Street

Sen letar vi oss fram till Wall Street. Janne känner till någon tjur som han vill se. Wall Street ligger inte alls långt från One World men frågar oss fram för att komma helt rätt. Sen stod han helt plötsligt där, tjuren. Och turisterna turades om att ställa sig bredvid tjuren för att bli fotograferade, så även vi. Janne var den som blev förevigad här.

Som kuriosa kan nämnas att någon slags kändis befann sig där samtidigt. Delar av turisterna visade lika stort intresse för en ung kille som hoppat ur en bil alldeles bredvid. Vår gissning är att han kan ha varit någon känd fotbollsspelare får något latinamerikanskt land. Ingen kändis för oss alltså.

Vi fortsätter vår promenad mot Battery Park, målet är att hitta färjan till Staten Island. Nu fryser vi för att det har blivit så enormt mycket kallare. Temperaturen ligger runt noll grader och det blåser.

Frihetsgudinnan
Manhattan Skyline från Staten Island Ferry

Färjan till Staten Island visar sig vara en riktigt stor båt i flera våningar. Färjan är gratis och syftet med att välja Staten Island färjan är för att den åker förbi Frihetsgudinnan på rätt nära håll. Resan tar ungefär en halvtimme.

Vi väljer att stå på ett av däcken för att kunna se Frihetsgudinna när vi passerar. När vi närmar oss står vi med mobiler i högsta beredskap. Minns att det är kallt och det blåser. Tack Apple och Iphone för att min mobil (Susannes) lägger av på grund av kyla precis när vi är framme vid Frihetsgudinnan. Suck! Så klart fungerade Oscar och Jannes mobiler så bilder fick vi i alla fall och jag hade även min gamla och pålitliga Canonkamera.

East River Ferry
Brooklyn Bridge

Framme vid Staten Island finns en massa restauranger om man inte hinner med nästa båt men vi hade turen att hinna med en båt som gick tillbaka till Manhattan strax efter att vi kommit fram till Staten Island. Vi bytte bara båt och åkte tillbaka igen. Cirka 30 minuter senare är vi tillbaka i Battery Park.

Nu vill vi ta oss hemåt och väljer att gå till Pier 11. Därifrån går East River Ferry längs Manhattans östra sida. Det är en mindre båt och inte alls en färja. Båten gör några stopp på Brooklyn sidan och något stopp på Long Island innan den lägger till strax söder om FN byggnaden på Manhattan.

Vi har suttit inomhus på båten men när vi går i land är vi både frusna och hungriga. Vi går någon av gatorna rakt fram för att så småningom komma fram till Avenyer vi känner igen. Redan vid Andra Avenyn hittar vi en typ kvartersrestaurang som ser bra ut så där stannar vi för lunch, innan vi fortsätter hemåt. Hemma igen går vi upp på rummet och värmer oss en stund.

Det är kallt i New York, men när kvällen kommer går vi ut igen.

Bryant Park har skridskobana
Grand Central Terminal

På kvällen promenerar vi igenom Bryant Park och sen vidare till Grand Central Terminal. Vi tittar in på Oyster Bar och har idén om att äta något ostron bara för att ha gjort det, men det verkar så fullt att vi struntar i den och går ut igen. Källarvåningen på Grand Central Terminal är full av restauranger men det är lika mycket människor överallt och det är väl vad man bör förvänta sig av en terminal där miljoner människor passerar varje dag.

Vi tar kort på den välkända klockan i mitten av terminalen och går sedan hemåt igen. Nära hemma hittar vi en jättebra kinarestaurang där vi äter vår middag.

Ännu en toppendag i New York, dock en väldigt kall sådan. Idag har vi gått närmare 18 000 steg. Vi har inga planer för i morgon men garanterat ska vi även då göra sightseeing i New York...