Marjan blev en ny upptäckt i Split

Familjen vid utsiktsplatsen
på Marjan
Idag är det Jannes födelsedag och men han får inga presenter, de fick han redan igår. Idag ska vi resa till Kroatien, tidigt på morgonen, så det finns inte tid att fira på morgonen och presenterna är ingen idé att ta med till Kroatien.

Syftet med att åka till Kroatien igen är för att vi ska ta oss in i landet Bosnien & Herzegovina på en dagsutflykt. Vi startar resan med att flyga till Split, sen ska vi vara tio nätter i Makarska och avsluta med tre nätter i Trogir. Makarska och Trogir är nya platser för oss.

Vi flyger SAS och landar i Split runt 10:20. Vi har förbokat taxibil så strax före lunch har vi checkat in på hotellet. Hotellet vi valt ligger i ett gammalt hus men när vi tittar ut från fönstret ser vi modernare byggnader, alltså bor vi precis på gränsen mellan det gamla och det nya.

Vi har valt att stanna en natt i Split av den enkla anledningen att vi varit här förut och vi tycker om staden. Nu är vi tillbaka och vi vet precis vart vi ska. Vi ska ner till Splits promenadstråk Riva för att äta lunch. Vi väljer första bästa restaurang för att det är mat vi behöver.

Utsikt från Marjan

Vi har upptäckt att det finns ett område alldeles intill staden som heter Marjan. Här kan man promenera upp på ett berg och få jättefin utsikt över Split och det låter trevligt så det är dit vi ska. Vi letar oss fram med hjälp av skyltar som visar vägen. Vi kommer fram till trappor och börjar gå. Det är varmt och lite kämpigt men en promenad uppåt som en frisk person absolut klarar av. Vi stannar på avsatserna med jämna mellanrum och tar några foton. Vi kommer högre och högre upp.

När vi kommer upp finns det en restaurang men där stannar vi inte idag. Vi gör som alla andra turister här uppe, fotograferar oss själva och utsikten över staden. Härifrån ser du Split, den gamla staden och alla små och stora båtar i  hamnen. Bland annat ligger Jadrolinja där och väntar på att få åka till Hvar. Den båten åkte vi förra året så därför tror vi att vi har koll på den båten. Det är en fin utsikt vi har här uppe.

Drickapaus vid havet
Promenad längs havet

Gamla staden - Split

Vi går ner igen och när vi kommit ner stannar vi på en modern restaurang vid havet bara för att ta något att dricka. Sen går vi längs havet tills vi kommer fram till Splits gamla stad. Naturligtvis promenerar vi runt i Gamla Staden en stund. Vi tittar in i katedralen. Det är möjligt att ta sig upp i tornet, men trappen upp är så trång att jag (Susanne) får panik av att bara titta på att turisterna trängs i den smala spiraltrappan. Oscar och Janne går en bit upp en bit och tittar ut från en veranda.

Vi tycker det är roligt att vara tillbaka i Split. Vi fascineras över att känna igen platser och att saker inte alls ligger så långt bort som vi tror. Vi inser att hotellet vi bodde på förra året bara ligger runt hörnet från det hotell vi valt i år. Och Froggyland som vi trodde låg långt bort ligger även det runt hörnet från vårt hotell. Det var nära till precis allt och vi bor mitt i smeten. Det gjorde vi även förra året men det insåg vi inte då.

Janne utanför Bokeria
Födelsedagspresent från hotellet

På eftermiddagen vill Oscar gå till rummet en stund så det får han göra. Vi vuxna sätter oss på Bokeria, några hundra meter från hotellet. Vi dricker varsin Aperol, försöker sedan boka bord för kvällen men det finns inga lediga platser. Det är ett populärt ställe.

Hemma på rummet igen så har Janne fått en födelsedagspresent från hotellet. En fin gest att de uppmärksammar sådant. Det är en liten chokladask.

Gamla staden på kvällen igen
Middag bland gränderna

På kvällen går vi åter igen ut i Gamla Stan och vi hittar en jättemysig liten restaurang inklämd bland gränderna. Här äter vi den första middagen i Kroatien för den här semestern.

Det här, vårt andra besök i Split är med all sannolikhet inte det sista. Vi tycker om Split och det finns fortfarande en del kvar att upptäcka, men i morgon ska vi resa vidare till Makarska.