Berget Sveti Jure är det finaste i Makarska

Överbefolkad strand
där alla ligger i skuggan
Vi kom till Split igår och valde att stanna där en natt för att vi gillar staden. Idag ska vi åka vidare till staden Makarska. Vi hade en ursprungsplan att vi skulle göra det billigt för oss och åka buss till Makarska men vi har en taxistation alldeles utanför vårt hotell så istället för att välja bussen så hittar vi en taxichaufför som kör oss till de 7 milen det är till Makarska.

Sju mil låter inte så långt men det tog rätt lång tid. Vi körde ingen autobahn utan vägarna var rätt smala och det var mycket trafik. För oss som bara satt som passagerare var det en rätt trevlig väg. Vi åkte längs havet hela tiden och insåg att turisterna finns precis överallt dessa sju mil. Överallt stod det skyltat att det fanns hus att hyra.

Vi kommer fram till vårt lägenhetshotell i Makarska vid lunchtid. Vårt första intryck av platsen där vi ska bo är bara positiv. Oj, vad nära stranden vi ska bo. Vi har inte mer än 10 meter till strandpromenaden och vi har en liten affär i vårt hus. Kanon!

Vi får inte vår lägenhet direkt, de har inte hunnit städa ännu så vi ställer ifrån oss väskorna och går de där 10 metrarna ner till strandpromenaden och sätter och på första bästa restaurang. På andra sidan restaurangen ligger stranden.

Oj, det var det värsta vi har sett. Aldrig någonstans i världen har vi sett så (ursäkta) förbannat mycket folk på en strand. Det var var bara millimeter mellan allas handdukar. Och alla dessa människor låg och tryckte under träden, det fanns inte ens sol på stranden. Det var absolut det värsta jag, Susanne, någonsin sett. Jag blev så ledsen, ska vi behöva bo här i tio nätter? I mitt huvud planerar jag redan att åka härifrån. Det här är inte en plats där jag vill vara.

Parken som vi ser från balkongen
Sveti Jure som vi ser från balkongen

Vi äter vår lunch, kroatiska rätter allihop, och går sen en bit längs strandpromenaden innan vi går tillbaka till huset där vi ska bo. Vi får vår lägenhet, högst upp i huset, fjärde våningen utan hiss. Det visar sig att vi har hyrt en vindsvåning. Lägenheten hade en smal gång, en meter bred, där vi kunde gå raka resten av lägenheten var snedtak. Vi var hyfsat besvikna, frågade värden om de inte hade någon annan lägenhet ledig men de hade de inte. Vi får bo kvar.

Vi packar upp och går till den överbefolkade stranden. Någon plats att lägga tre handdukar på finns inte. Vi lägger våra tre handdukar i en hög och går ner i havet och badar. Havet var varmt och skönt men det här är inte det underbara blå kroatiska vatten vi vet finns.

Fullt av människor överallt
Vi promenerar så klart runt lite i närområdet och tar en öl på närmaste bar, innan vi går in i affären i vårt hus och köper med oss lite mat, dryck och snacks till lägenheten.

Tillbaka i lägenheten är det balkongen som gäller. Balkongen är rätt stor och utsikten är fin så det var bara att hälla upp ett glas kroatisk vin och sätta sig på balkongen och gilla läget. Vad vi ser från balkongen är strandpromenaden, en park full av aktiviteter, början på shoppingkvarten och berget Sveti Jure. Berget är 1762 meter över havet så det syns i hela staden.

På kvällen går vi in mot Makarska centrum och det är ett överfullt av människor överallt där vi går.

Nej, det första intrycket av Makarska är ingen höjdare, men tittar man bort från stranden och strandpromenaden och slipper se alla människor så ser man istället berget Sveti Jure. Sveti Jure är utan tvekan det vackraste i Makarska, för det är så fantastiskt vackert. Ännu så länge är berget behållningen men staden kommer att visa oss bättre och intressantare sidor...