Först Grand Palace, sen Delirium

Vi flög SAS till Bryssel

Det är sent på eftermiddagen när vi reser iväg med SAS till Bryssel. Vi har bokat Bryssel tre nätter. Anledningen till denna resa är att vi har ett presentkort vi behöver göra oss av med och Bryssel ligger nära samt att ingen i familjen har varit där tidigare. Vi har bokat hotellet Novotel Brussel Center.

Vi landar i Bryssel vid sjutiden på kvällen. Redan i hallen för bagageutlämning finns det automater där man kunde köpa tågbiljetter för färd in mot central Bryssel. Vi köper biljetter och letar reda på tåget. Tåget visar sig vara ett alldeles vanligt interrailtåg, alltså ingen lokaltåg. Tåget avgår på utsatt tid och strax befinner vi oss på Station Bryssel Central. Vi förväntade oss att komma till en jättestation men det gör vi inte. Vi hittar några rulltrappor som leder uppåt och utåt och snart står vi ute på gatan. Vi tittar lite oengagerat efter bussar men väljer ändå en taxi för vidare färd mot hotellet.

Taxibilen kör oss genom centrala kvarter där det är fullt av affärer, svänger av på en gata och stannar utanför hotellet vi har bokat. Vilken överraskning att vi ska bo så centralt. När man sitter hemma och tittar på kartor ser läget bra ut men man vet aldrig helt säkert förrän man är på plats. Det här är ett toppenläge och inom kort skulle det visa sig att läget är bättre än så.

Vi checkar in och lämnar ifrån oss vårt bagage på rummet, tar kartan, kameran och mobiler och går ut på stan. Vårt mål för kvällen är att hitta Grand Place och hitta Hard Rock Café som ligger alldeles vid Grand Place. På väg hem ska vi passera puben Delirium och ta en öl sen får dagen vara slut.

Gågatan - Rue de Bouchers
Grand Place och Rådhuset

Med kartan i högsta beredskap går vi gatorna mot Grand Place. Till vår stora förvåning har vi inte gått mer än några minuter när turistkvarteren börjar. Det är alldeles fullt av uterestauranger längs gågatan Rue de Bouchers och det är turister överallt. Vi hittar inte Grand Place så vi frågar en man och får veta att vi ska gå någon gata till. Sen är vi strax framme.

Grand Place är magnifikt och rådhuset är riktigt pampigt. Rådhuset är det mest kända huset från torget och i mörkret och i skenet från lampor såg man en stor pampig gyllne byggnad. Det känns redan att vi måste besöka denna plats igen, även i dagsljus.

Första ölen i Bryssel - Duvel
Första ölen i Bryssel - Leffe

Vi hittar Hard Rock Café alldeles vid Grand Place och inte oväntat står människorna i kö för att få äta där. Vi vill inte vänta en timme på att äta så vi bestämmer oss för att komma tillbaka vid ett annat tillfälle. Vi går istället tillbaka till gågatan, Rue de Brouchers, där alla utomhusrestaurangerna finns. Vi slår oss ner, utomhus, på en av restaurangerna som ser trevlig ut. Vi beställer drickor och bestämmer oss för att äta där utan att titta på menyn...

Två öl och en Coca Cola är beställt är vi börjar fundera på vad vi ska äta. Fy fan vad dyrt det är. Det fanns inte en maträtt under 17 Euro. Vi får strax därefter våra drickor och vi bestämmer oss ändå för att sitta kvar på restaurangen och inser att vi gjort en dumhet. Jo vi vet att det är dyrt i Bryssel och att sätta sig mitt i turistkvarteren blir inte billigare.

Oscar beställde entrecote med pommes frites och vi vuxna beställde varsin Moule Frite. Vi har typ sex olika smaker av Moule Frite att välja mellan. Beligien är känt för sina öl så naturligtvis beställer vi vuxna varsin öl till maten. Vi väljer Duvel och Leffes på den här restaurangen.

Vi beställer Moule Frite
Gränden där Delirium ligger
Middagen blir dyr men i övrigt en trevlig middag. Ännu så länge är vi mest nöjda med att vi bor så himla bra och att starten på resan blivit över all förväntan. Vi har mindre än femton minuters promenad hem och vi sitter mitt i turistkvarteren, mitt i värsta promenadstråket, utomhus, under en markis och vi har infravärme för att inte frysa och det gör vi inte. Det finns hur många utomhusrestauranger som helst längs gågatan.

Efter middagen är planen att så snart som möjligt ta oss hem till hotellet igen, men innan vi går hemåt ska vi en titt på puben i tre våningar, Delirium. Till vår förvåning visar det sig att vi redan befinner oss på gatan där puben ligger. Det ligger på gågatan med turister som vi promenerar längs för att komma hemåt.

Ingången till Delirium ligger dock i en liten gränd från gågatan. Vi går in i puben, mest bara för att ha sett den och som en sevärdhet som mycket annat. Vi tittar till alla tre våningarna och det var massor av folk på alla våningarna. Puben är inte direkt trivsam men hade vi vuxna varit ensamma hade vi absolut stannat och tagit en öl där, men nu gjorde vi inte det. Det är ingen ingen lämplig plats för Oscar. Det är alldeles för stökigt och för mycket folk.

Kvällens sista öl - Hoegaarden
Kvällens sista öl - Hope

Vi lämnar Delirium och fortsätter mot hotellet. Vi tror att vi vet var vi befinner oss när vi slår oss ner på en betydligt lugnare pub, Le Coq, alldeles nära hotellet. Trots att puben är liten så har de säkert hundra olika ölsorter. Oscar beställer Coca Cola igen och vi vuxna beställer Hoegaarden och Hope. Här kör vi en klassiker i familjen "Vem är jag?" för att fördriva lite tid.

När ölen är slut ska vi fortsätta mot hotellet. Vi tror att Le Coq kan bli ett favoritställe som vi kommer att återkomma till. Vi har ju så nära hem, men rätt snart efter att vi lämnat puben inser vi att så nära hade vi inte. Vi tror att vi har fem minuter hem men det tar oss säkert tjugo  minuter innan vi, lätt vilsna, hittar. Klockan är då runt 23:00 och det är bara att krypa ner i sängen.

Det har varit en toppenstart på vår Brysselresa och i morgon börjar äventyret på riktigt. Det finns så mycket att göra i Bryssel...