Valetta är en trevlig liten stad

På denna gata ligger Valettas 5D bio
Den fjärde dagen på Malta var vilodag igen så vi var kvar vid hotellet och det mest spännande vi gjorde var att delta i vattenjumpan på poolen. Det var riktigt många som var med och rätt kul var det.

Den femte dagen på Malta var det dags för utflykt igen. Idag ska vi åka till huvudstaden Valetta. För att göra resan enkel och inte göra av med alltför mycket pengar bestämde vi oss för att åka lokalbussen. Bussen gick alldeles utanför vårt hotell och det tog strax över en timme att komma till Valetta. Vi köpte dagsbiljett så vi skulle åka hem igen på samma biljett, trodde vi.

Vårt programmet för Valetta var inte alls stort. Vi hade inga stora ambitioner och heller inga förhoppningar. Vi skulle titta till en stor katedral, gå längs en gågatan och titta ut över de tre städerna från Upper Barakka Garden. Hade vi flyt skulle vi hitta Hard Rock Café. Sen fanns det någon 5D bio som sades vara bra, men det hade vi inte berättat för Oscar, för vi tänkte inte leta efter bion.

Valetta var ingen stor stad. Bussen stannade vid busstationen och strax därefter promenerade vi på gågatan, Republica street. Här fanns affärer och restauranger. Vi hade inte gått långt alls när Oscar såg en reklamskylt om 5D bio. Vi blev riktigt glada och det kändes som en utmärkt start på besöket i Valetta. Vi följde skyltarna mot bion och hade turen att komma precis när filmen började. De tog snabbt emot oss och fixade hörlurar med det språket vi kunde förstå, engelska.

Co-Johns Cathedral
Interiören Co Johns Cathedral

Filmen handlade om Maltas historia och är mycket sevärd. Det finns mycket krig att berätta om i Maltas historia och filmen var kanske lite otäck för Oscar men han tyckte inte alls den var otäck. Han var mest road av alla coola 5D effekter, för effekter var det gott om. Maltas historia berättades samtidigt som bomberna föll genom taket och kanonkulorna flög genom filmlokalen. Riktigt häftigt!

Lunch på McDonalds´
Vi promenerar vidare längs gågatan. Nästa stopp är Co-Johns Cathedral. Kyrkan kom till på 1500-talet. Den var otroligt stor och det fanns inte en bit i kyrkan som inte var utsmyckad så den var verkligen speciell. Befinner man sig i Valetta är den mer än väl sevärd så man ska inte missa den. Som kuriosa kan nämnas att i 5D filmen fanns en guldfärgad örn och det var roligt att kunna visa Oscar att den örnen fanns i kyrkan.

Vi promenerar vidare längs gågatan. Vi visste att det fanns McDonalds i Valetta och Oscar hade blivit lovad att få äta där om vi hittade någon. Som av en tillfällighet hittar vi precis vid lunchtid strax bredvid kyrkan en McDonalds´. Det blev därför hamburgare till lunch och det var trevligt att komma bort från All Inclusive restaurangerna för en stund.

Efter lunchen fortsatte vi gågatan en bit och hade tänkte nog tänkt gå hela Republica Street fram till några museum, men vi vände för vi tyckte det kändes långt. Vi vänder och går tillbaka och sätter kurs mot Upper Barakka Garden.

Innan vi kommer fram till Upper Barakka Garden vill vi som kuriosa nämna att vi var in i den coolaste leksaksaffären vi någonsin besök. Affären sålde små fina bilar, samlarobjekt. Det fanns hur många bilar som helst och vi tror inte det saknades ett enda bilmärke. Är man intresserad av små bilar som samlarobjekt (dyra fina) så är troligen denna affär värd en omväg.

Leksaksaffären med samlarilar
Samlarbilar, inte ett märke saknades
Efter avstickaren inne i leksaksaffären fortsätter vi mot Upper Barakka Garden, som var den plats i Valetta vi hade störst förväntningar inför. Den var en liten grön park med blomrabbater, parkbänkar och några statyer. Vårt syfte med att besöka parken var att titta ut över Grand Harbour och se de tre städerna som ligger på andra sidan vattnet.

Utsikt från Upper Barakka Garden
Det var fint här och vackert att titta över vattnet och de tre städerna. Är man i Valetta ska man absolut ta en promenad hit. Vi stod här ganska länge och beundrade utsikten och platsen uppfyllde utan tvekan våra förväntningar. Vi hade kunnat gå omkring och tittat lite i den lilla parken men glömde helt bort det när vi upptäckte hissen.

Hissen låg i ena änden av parken. Det var toppen att vi hittade den. Nu skulle det bli enkelt att ta sig vidare till Waterfront där vi visste att vi kunde hitta Hard Rock Café.

Vi gick in i en av de två hissarna, en glashiss och lite läskig. Strax var vi nere vid en grå och trafikerad bilväg nednför Upper Barakka Garden och såg inte skymten av Hard Rock Café.

Vi hade turen att hitta en kille där som vi frågade om vägen. Vi fick veta att vi skulle gå cirka 500 meter för att komma till Waterfront. Vi gick längs den grå trafikerade vägen och en inhägnad hamn ingen fin promenad direkt, men vi kom till Waterfront.

Utsikt från Upper Barakka Garden

Waterfront är ett ganska nybyggt handelsområde med små trevliga butiker och restauranger längs en gågata. Waterfront ligger vid havet men den inhägnade hamnen ligger mellan havet och gågatan. Vi såg nästan genast Hard Rock men vi gick in i några andra butiker först. Framme vid Hard Rock började vi besöket med att vi tittade runt i ett rätt litet Hard Rock Bar (som detta heter) och köpte lite souvenirer i form av t-shirt.

Sen satt vi oss utomhus på Hard Rock Bar med varsin öl - CISK Lemon denna gång. Oscar får så klart Coca Cola. De hade gratis WiFi så vi blev sittande där en stund och trivdes med tillvaron.
Vi hade inget mer vi skulle göra i Valetta, det program vi själva satt upp för utflykten var klart. Den stora frågan just nu var hur vi skulle komma tillbaka till hotellet.

Hissen ner till Waterfront
Janne på Hard Rock Bar

Det är inte långt mellan Valetta och Melleha Bay och bussen som tog en timme var onödigt lång tid. När vi hade gått de 500 meterna från hissen till Hard Rock hade vi gått förbi en taxistation så vi bestämmer oss för att ta reda på vad det kostar att åka taxi hela vägen hem.

Vi tar sikte på taxistationen och frågar vad det kostar att åka till Melleha Bay där vårt hotell ligger. Taxichauffören känner till vårt hotell och funderar en stund och säger sen att han vill ha €35. En snabb avrundning ger 350 kronor och beslutet blev enkelt. Vi tog taxi hela vägen hem och cirka 40 minuter senare är vi hemma på hotellet igen.

Valetta var en rätt intressant stad så är man på Malta är den absolut värd att besöka. Vår utflykt hade varit jättetrevlig och vårt lilla program för dagen hade varit alldeles utmärkt.

Kvällen avslutades med italiensk buffé på hotellet och imorgon blir det nya äventyr. Vi ska sola och bada vid Paradise Bay...