Malta - för solen och värmes skull

Stranden utanför vår hotell
Klockan 07:10 lyfte vårt SAS planet från Arlanda och målet för denna resa är Malta. Att vi valt Malta beror enbart på att ingen av oss tidigare har varit på Malta.

Den här gången reste vi med Airtours för första gången. Allt fungerade utmärkt, vi hade bokat transfer så vi blev mottagna och informerade om var bussen stod samt fick information om hemresan. Sen fanns det ingen reseledare mer. Precis som det skulle vara.

Vi hade bokat All Inclusive på Sea Bank Hotel & Spa i Mellehabukten, på norra Malta. All Inclusive lät väl inte sådär jättekul men vi valde det ändå för att få en sandstrand. På Malta finns inte särskilt många sandstränder men Mellehabukten sades ha den finaste och största sandstranden på ön. Hotellet var fyrstjärnigt. De ända förväntningarna vi hade på Malta var att få sol och värme en vecka.

Vi kom fram till hotellet ganska prick klockan 13:00 och vi skulle få vårt rum om cirka en timme.

Eftersom rummet inte var klart gick vi till en av restaurangerna och provade på vår första lunch med All Inclusive. Hotellet hade flera restauranger, men den intressantaste just då var den med utsikt över havet, så den valde vi. Vi satt där en stund och njöt av mat och dryck. Lunchbuffén var riktigt bra och det fanns en hel del att välja på.

Utsikten från vår första lunch
Vi hann med en snabbtitt på poolområdet också innan vi fick vårt rum ganska prick 14:00. Rummet, en juniorsvit, var jättefin och så stort att vi hade gott om plats trots Oscars extrasäng. Alla juniorsviter hade utsikt över poolen.

Vi packade upp, gjorde oss hemmastadda och gick sedan uti igen. Nu var det dags att bada, vi valde poolen först. Det fanns flera pooler, en jättestor där vi badade, en hyfsat stor där endast vuxna fick bada, en barnpool och en kall pool som fanns under tak. Som vi inte förstod vitsen med, men skulle göra senare.

Vi tittade promenerade runt på poolområdet som var rätt stort. Här fanns barnklubbar, boulebana, minigolfbana, beachvollyboll mm. Här skulle vi nog kunna fördriva tiden en vecka.

Snart var det dags för mellanmål - så klart när man har All Inclusive. Nu testar vi restaurangen vid poolen, även här var det en riktigt ok buffé och en hel del att välja på.

Seabank - vårt hotell från havet
Efter mellanmålet ville vi prova stranden utanför hotellet så vi packade ihop våra badgrejer och gick dit. För att nå stranden behövde vi gå genom receptionen och över en gata sen var vi framme.

Stranden precis utanför vårt hotellet var inte särskilt stor men gott om folk var det. På den lilla yta som fanns var så mycket solstolar att man inte såg sanden på stranden. Stranden kändes inte som någon hit riktigt i vår smak. Då ska man ändå veta att det är en av Maltas större stränder.

Vi såg att stranden tog slut men fortsatte lite längre bort. Vi började så klart gå men omständigheter gjorde att vi vände. Vi hade packning som inte kunde bli blöt och vi hade inga skor. Den torra vägen var stenig och svårt att gå på barfota, vi vände, men gjorde ett mer lyckat försök senare i veckan.

När vi tröttnat på stranden och havet gick vi tillbaka till hotellet. Det gick att ta med sig All inclusive drinkar upp på rummet så det gjorde vi och satt en stund på balkongen med eftermiddagssol.

Utsikten från vår balkong
Hotellet hade gratis wifi så Oscar roade sig med att ligga i sängen på rummet med sin telefon.

På kvällen blev det så klart middagsbuffé. Buffén var bra även nu. Matmässigt skulle vi nog överleva vistelsen på det här hotellet.

Första kvällen på Malta började lida mot sitt slut. Vi var alla trötta för att vi gått upp tidigt. Vi avslutade kvällen på rummet med att kasta gris.

De första intrycken av Malta var att det var väldigt mycket människor, bilar och bussar precis överallt. Något annat som slagit oss, redan när vi gick in för landningen, var att i stort sätt allt på Malta var sandfärgat. Hur det är med dessa saker ska vi nog snart veta. I morgon är en ny dag och vi har några utflykter inplanerade under veckan. Det ska bli kul att se var Malta har att erbjuda...