Stranden i Sopot var överraskade fin

Första besöket på stranden
Trots den olyckliga starten på semestern kom vi i alla fall iväg till Polen. Vi skulle besöka Gdansk och Sopot under fyra dagar.

Planet startade från Arlanda klockan 07:10 och vi landade i Gdansk redan 10:20. Vi tog Neptun taxi direkt till hotellet. Vårt hotell låg i Gdansk men låg ändå närmare Sopots centrum än Gdansk centrum.

Vi kom till hotellet redan runt 11:00 och vårt rum var inte ledig ännu. Vi bestämde oss för att titta till stranden och äta lite lunch. Vi bytte till badskor, men hoppade badkläder eftersom det var onödigt att tvinga ner Oscar i havet, med sin nysydda haka.

Nere på stranden blev vi glatt överraskade. Stranden var fantastiskt fin och vi tyckte genast om den. Vädret, just denna dag, var soligt och temperaturen låg strax över 20 grader. Skulle vädret hålla i sig skulle vi få underbara dagar här. Stranden var lång och bred och det var rent och fint. Denna strand och ett tropiskt klimat hade varit rena paradiset, så fint var det.

Vi kunde se piren i Sopot och vi visste att där finns ett centrum. Vi tog av oss våra badtofflor och vandrade längs strandkanten med piren som mål. Vi visste att det var cirka 2,3 kilometer dit och det skulle vi väl orka gå. Det kändes efter en stund som att vi aldrig kom fram men vi vandrade vidare och till slut var vi i alla fall där.

Stranden från lunchrestaurangen
Gågatan i Sopot

Vi satt oss på en restaurang på stranden alldeles vid piren. Vi beställde vår första polska öl som blev en Zyweic och den andra polska ölen blev en Warka. Oscar drack Coca Cola och på flaskan stod att han skulle dela en Coca Cola med "Martyna", förmodligen ett vanligt polskt namn.

Familjen valde lite olika maträtter till lunch och alla var nöjda med maten. Den mat som ändå blev familjens favorit var Dorzs, panerad torsk. Det valde vi senare vid flera tillfällen.

Maten var god men det som fascinerade oss mest var ändå priset. Det blev en otroligt billigt lunch. Sex drickor och tre luncher blev inte mer  än cirka 150 svenska kronor. En öl kostade cirka 18 kronor och den panerade torsken kostade cirka 20 kronor. Det skulle sen visa sig att det fanns billigare ställen.

Det fanns McDonalds´ på gågatan
St: George kyrka avslutar gågatan

Efter lunchen fortsatte vi de sista stegen fram till piren, men vi bestämde oss för att gå ut på piren vid ett senare tillfälle. Från piren kan man fortsätta rakt fram och man är genast inne i själva centrumet av Sopot. Vi lämnade piren bakom oss och gick in i staden. Vi promenerade längs en gågata, Monte Cassino, och här fanns massor av restauranger. Till Oscars stora glädje fanns även McDonalds´ och där han blev lovad att få äta vid något tillfälle.

Middag på "torget"
Lufthockey på strandbaren

När gågatan och även själva centrumet tar slut finns St. George kyrka. Vi avslutade promenaden med att ta en titt på kyrkan och därefter tog vi taxi tillbaka till hotellet, för att checka in.

Efter att vi checkat in tog vi på oss badkläder och gick tillbaka till stranden. Nu skulle vi bada. Oscar badade också men utan att doppa hakan. Det var inte direkt varmt men heller inte så kallt att vi inte ville bada.

Från vår plats på stranden tog vi en kortare promenad åt det hållet där vi inte varit tidigare. Här hittar vi ett litet torg med några restauranger och några vad vi brukar kalla "bollaffärer" (de finns där turisterna finns). Ute på stranden hittade vi också en bar med enklare restaurang som vi tyckte såg trevligt ut.

Solnedgång Sopot Beach
När kvällen kommer går vi tillbaka till vad vi kallar "torget" för att äta på en av restaurangerna. Största anledningen till valet av restaurang var att det bland annat serverade Lasagne och andra pastarätter. Här fanns något även för Oscar.

Efter middagen gick vi ut till baren på stranden. Här kostade ölen cirka 15 svenska kronor. Här satt vi jättefint och vi kunde se solen gå ner och här spelade vi även lite lufthockey med Oscar. Det var en plats som kom att bli  ett av våra favoritställen i Sopot.

Första dagen i Sopot hade varit kanon och strax före 23:00 är vi tillbaka på hotellrummet. Somnade gott efter en lång dag och hoppas att vädret håller i sig.