En solig strand och promenad på piren i Sopot

På strandbaren blev det lunch
Andra dagen i Sopot vaknar vi upp till ännu en solig dag och vi är så glada att vi har tur med vädret. Gårdagens väder var soligt och cirka 23 grader. Idag stålar solen från en klarblå himmel och temperaturen orkade upp till 30 grader. Livet på en strand blir så mycket trevligare med fint väder.

Efter frukosten började vi så klart dagen på stranden. Oscar ska inte bada sin haka så det blev till att gräva gropar och kanaler i sanden och vi kastade boll i strandkanten. Vi köpte både en stor spade och en boll på "torget" som vi kallade det.

Lunch åt vi på strandbaren där vi suttit kvällen innan och tittat på solnedgången. Vi hade redan utsett det stället till vår favorit i Sopot. Här serverades enklare mat så vi åt alla hamburgare eller något man kan säga var en stor macka. Så klart var det enormt billigt.

Dagen fortsatte på stranden och det är inte mycket mer att säga om det.

Oscar och jag på Sopot Pier
Oscar och Janne längst ut på piren

Oscar vid småbåtshamnen på piren
Grand Hotell sett från piren

När vi lämnade stranden på eftermiddagen, gjorde vi det för att vi trodde vi hade fått för mycket sol. Det var väl inte direkt vad vi hade förväntat oss på en resa till Polen. Vi gick till hotellet och softade en stund med gratis WiFi. Vårt rum hade ingen balkong så det var rätt varmt på rummet.

När kvällen närmar sig tar vi en taxi från hotellet till Sopot Molo, det vill säga platsen där piren och alla restaurangerna finns. Idag var målet att promenera ut på piren och senare äta middag inne i Sopot Centrum, på gågatan, Monte Cassino.

Sopot Beach sedd från piren.
Det vita huset längst till vänster är vårt hotell
Något på denna reklamskylt betyder
"varje fredag" enligt Google översätt

När taxin släppte av oss gick vi raka vägen till piren. Vi köpte entrébiljetter för det kostar lite inträde att gå ut på piren, men det är det värt. Piren är jättefin, stor och bred och här promenerar massor av människor.

Längst ut på piren finns en restaurang och en småbåtshamn. Här ute får du en fin vy av den enormt långa stranden och ser staden med de två lyxhotellen alldeles där piren börjar. Här ligger både Sheraton och Grand Hotell. Har läst att piren är Europas längsta träpir och det kan säkert vara sant.

Pizza på restaurang Picasso
Efter den jättefina promenaden på piren går vi tillbaka mot centrumet. Vi sätter oss på första bästa bar bara för att vila lite, få något att dricka och invänta att det är dags att äta middag. Oscar roar sig med att med hjälp av Google översätt försöka förstå vad det står på alla reklamskyltar runt oss. Det är riktigt roligt att få veta vad han kommer fram till. Jazzfestival var det i alla fall "varje fredag enligt en skylt.

Efter vilopausen är det dags att äta middag. Oscar har blivit lovad att få äta pizza så vi väljer en restaurang som heter Picasso. Hela familjen väljer att äta pizza. Restaurangen är en av alla restauranger som ligger på Monte Cassino, Sopots central gågata. Gatan är kan man säga en förlängning av piren.

Servicen på restaurangen var inte den bästa så det tog en stund men efter middagen tar vi taxi tillbaka till hotellet. Hotellet har gratis WiFi och våra mobiler går varma en stund innan vi somnar.

Ännu en trevlig dag har passerat i Sopot och vädret har verkligen varit över all förväntan. Prognosen för morgondagens väder visar att det ska bli 30 grader i morgon också, men vi bestämmer ändå att i morgon gör vi en utflykt till Gdansk...