Vilodag i Åre på grund av dåligt väder

Vi såg inte ens bergen utanför hotellet

Idag när vi vaknade var det så dåligt väder att vi inte ens såg bergen utanför vårt fönster. Vi gick och åt frukost, vädret var tveksamt. Solen försökte komma fram men lyckades inte.

Vi hade fortfarande ambitionen att ta oss upp på Åreskutans topp men idag var knappast läge för det och dessutom var alla liftar upp till toppen stängda även idag på grund av vindstyrkan runt 30 m/s.

Vi beslutade oss för att ta en vilodag. Oscar hade varit sjuk hela veckan och ändå kämpat på så varför inte.

Vi satt en stund i lobbyn och softade med våra Iphones och fortsatte sen softandet en stund på rummet. Vädret hade kanske blivit något bättre och vi såg i alla fall bergen men dimmigt var det.

Vi bestämde oss för att ta bergbanan upp till Fjällgården för att äta lunch. Bergbanan startade vid Åre Torg så vi gick dit, inte alls långt från hotellet. Det var en lite kul grej att åka bergbana bara för att komma bort från byn och komma upp i bergen fast utan skidor denna gång.

Lunchen på Fjällgården var nog bland de bättre luncher vi åt i Åre, gulaschsoppa, i alla fall till oss vuxna. Kan inte minnas vad Oscar åt men det var i alla fall inte gulaschsoppa.

Vi tar bergbanan upp till Fjällgården
Bergbanan vi möter på väg upp

Vi satt rätt länge på Fjällgården och fortsatte även där att softa med våra Iphones och några koppar kaffe slank ner under tiden. När vi gick därifrån, någon timme senare, tog vi bergbanan ner till Åre Torg igen.

Vi gick en liten runda bland affärerna. Vi tittade in i en liten hemslöjdsaffär och i den stora Stadiumbutiken. Avslutade affärsrundan med ett besök i Peak Performance butiken. Ingenting köpte vi men det var nog mest snålhet. Vi behövde ingen mer skidutrustning eftersom vi snart skulle åka hem igen.

Utanför Fjällgården uppe i bergen
Vi besöker Peak Performans butiken

Sen gick vi hem till hotellet igen, men på väg hem stannade vi i den stora ICA-butiken som låg i gallerian strax bredvid vårt hotell. Allt ätande på restauranger började kännas i plånboken så vi bestämde oss för att äta lite billigare i kväll.

Vi köpte med oss grillad kyckling, lite grönsaker, bröd och drickor från ICA. Några plastbestick lyckades vi också få med oss från affären. Sen gick vi till rummet och åt vår kvällsmat, lite provisoriskt men trevligt.

Senare på kvällen tog vi fram datorn och hade myskväll och såg på film i datorn. Det var lugnt och skönt och alla hade det bra och Oscar hade blivit bättre från sin förkylning.