Nu är vi äntligen på plats i Åre

SAS-planet som flög oss till Östersund
Ganska sent på eftermiddagen den 23 februari 2013 stiger vi ombord på ett SAS plan på Arlanda. Planet ska flyga oss till Östersund. Vid flygplatsen har vi bokat en flygtaxi som ska köra oss till Åre och Holiday Club, där vi ska bo i sju nätter.

Vi hade bokat resan runt ett halvår tidigare och äntligen var vi på väg. Största anledningen till att resa till svenska fjällen var att Oscar aldrig har fått prova på att åka slalom. Både Janne och Susanne har åkt slalom tidigare och även varit i Åre flera gånger. Nu var det som sagt dags för Oscar att få prova på slalomlivet.

Flygtaxin, som vi bokat på nätet, visade sig vara en buss som körde ett flertal turister till Åre. Allt fungerade supersmidigt. Busschauffören stod vi bussen och prickade av alla turister som skulle med och sen körde bussen i väg. Resan tog närmare en och halv timme innan vi blev släpptes av utanför Holiday Club, en av hållplatserna för flygbussen.

Vi checkade in och packade upp. På kvällen skulle det bli Melodifestival, en av deltävlingarna så vi hade inte mycket tid på oss att äta. Vi gick rätt snart ut i byn, hamnade på Åre Torg och åt på första bästa restaurang - Dahlboms. Det var ett helt ok ställe men kanske lite dyrt med tanke på att vi skulle äta ute en hel veckan.

Melodifestival på hotellrummet
Efter att ha fått lite mat i magen tar vi oss tillbaka till hotellet. Vi dukar upp med vin, Coca Cola och snacks framför TV:n på rummet för att se Melodifestivalen. Ralf Gyllenhammar och Ulrik Munther gick vidare direkt till finalen.

Det blev en lugn och bra start på en slalomvecka. Oscar såg några av backarna från vårt hotellrum och de såg rätt höga och branta ut. Vi hade bokat två privatlektioner till Oscar, 1 timme vid två olika tillfällen, men första dagen skulle han få prova själv utan lärare.

Vi somnade alla rätt tidigt första kvällen. För Oscar hade dagen varit ett äventyr bara genom att få resa till de svenska fjällen och morgondagen skulle bli ännu mer spännande när han skulle få åka slalom för första gången i sitt liv. Det fanns bara ett orosmoln på himmelen. Oscar somnade med rätt hög feber...