Dags för skidskola i Åre - Rödkullen

Det kan bli en fin dag idag
Första hela dagen i Åre har Oscar fått prova på att åka slalom på egen hand och med lite hjälp av sina föräldrar. Idag, andra dagen ska han ska gå på skidskola och lära sig av någon som verkligen kan.

Solen skiner från en klarblå himmel och det ser ut att kunna bli en riktig kanondag i backarna. Efter frukosten tar vi det ändå rätt lugnt sen tar vi en taxi till backen, även idag. Det är skönt att slippa släpa runt på skidorna. Vi åker till Rödkullen även idag för det är här som Oscar ska få gå på skidskola.

Vi provar på den minsta backen igen och efter några åk samlar vi energi med att vila benen och dricka lite så det finns krafter kvar till skidskolan. Får inte glömma att Oscar fortfarande är förkyld och hade hög feber så sent som igår kväll.

12:30 är vi på plats vid uppsamlingen för skidskolan. Läraren visar sig heta Mattias, en ung kille från Östersund. Mattias tycks lite bekymrad över att Oscar åkte skidor för första gången i sitt liv igår. Vi berättar vad vi lärt Oscar och säger att vi inte tror det ska vara några problem. Mattias verkar vara en toppenkille för Oscar så vi lämnar tryggt ifrån oss honom till Mattias.

Biff Stroganoff till lunch

Lilla backen i Rödkullen

En timme senare träffar vi Oscar på samma plats igen. Oscar tycker det har varit jätteroligt och Mattias säger att han är imponerad över att det gick så bra trots att Oscar var en riktig nybörjare. Säger hejdå till Mattias efter att fått veta att det är han som ska ha hand om Oscar tidigt i morgon. Mattias lovar höra av sig om tiden, kanske kan vi ändra den.

Vi sätter oss på restaurangen i Rödkullen och äter lunch, sen åker vi lite till men Oscar är trött. Vi bestämmer oss för att ta bussen tillbaka till hotellet för vi vill att han ska orka även nästa dag. Han behöver ta det lugnt.

Utiskt från Rödkullen över Åresjön
Uppåt i backen - Rödkullen

Hemma på hotellet igen stannar Oscar på hotellrummet. Han har både TV, dator och sin mobil på rummet så han har inget emot att vara ensam en stund. Vi föräldrar går ut igen och tar en promenad i byn, lite på jakt efter bra After Ski ställen. Vi hittar Dippan, som sägs vara bra och låg väldigt nära vårt hotell, men idag är det måndag och därför stängt.

Oscar i Rödkullen
- Åresjön i bakgrunden
Janne i Rödkullen

Vi promenerar vidare och hamnar på Dalboms, mitt på Åre Torg. Samma restaurang där vi ätit middag första kvällen. Solen skiner fortfarande från en klarblå himmel så vi sätter oss på verandan med varsinn öl och solen i ansiktet. Några minusgrader är det men det är inte kallt.

Verandan är fylld av människor som njuter av solen och verandans staket är kantade av skidor och snowboards. Det var rätt mysigt att känna att man är på skidsemester och det var många år sedan.

Solen sjönk rätt snart ner bakom bergen, det blev kallt och alla försvann från verandan. Vi gick tillbaka till Oscar på hotellrummet. Redan första kvällen på Åre Torg hade vi sett att det fanns en restaurang som serverade Sushi. Oscar fick bestämma att ikväll ska vi äta på den restaurangen och det var Sushi han ville ha.

Åre Torg från Dahlboms veranda
Beefalo Steak & Sushi på kvällen

Vi var rätt tidigt ute och fick plats på Beefalo Steak & Sushi. Senare i veckan insåg vi att kommer man sent så får man vänta på att äta, så det var rena turen att vi just den här kvällen var rätt tidigt på plats. Alla var jättenöjda med servicen och maten. Efter middagen gick vi tillbaka till hotellet igen. Mattias, skidläraren, hade hört av sig. Vi hade fått flytta fram skidskolan en timme, men 10:15 i morgon ska vi ändå vara på plats i Rödkullen igen...