Siam Ocean World och Bayoke Sky Hotel

Utsikten från vårt hotellrum på Metropol
I april 2012 var vi i Thailand nästan tre veckor. Efter att ha varit på Koh Lanta hela tiden avslutar vi med ett dygn i Bangkok.

Senaste gången vi var i Bangkok blev vi kvar där en vecka på grund av askmolnen från vulkanen på Island. Att vi blev kvar i Bangkok en hel vecka den gången gjorde att vi lärde känna Bangkok mer och tycker numera om staden trots att det är en stökig stad med massor av trafik.

Den här gången kom vi till Bangkok vid 15-tiden på eftermiddagen och bad en taxichaufför köra oss till hotellet där vi bodde förra gången. Hotell Metropol i Sukumvit området, inget lyxhotell men det ligger väldigt bra till vid en Skytrainstation som gör att man enkelt förflyttar sig i hela staden.

Oscar känner igen sig och då vet vi att han trivs och för att han ska trivas riktigt bra besöker vi McDonalds cirka 100 meter från hotellet.

Efter McDonalds går vi gatan fram och tillbaka bara för att insupa atmosfären och naturligtvis för att shoppa. Sukumvit Road (vid vårt hotell) kantas av gatustånd som säljer allt mellan himmel och jord. Susanne köper en väska, Janne köper shorts och Oscar köper t-shirts. När vi tröttnat på shopping tar vi oss tillbaka till hotellet och badar i poolen. Vi göra inte mycket mer den dagen, vi ser istället fram mot morgondagens späckade schema.

Sawadee Ronald McDonald
Storstads paus i hotellets pool

Nästa morgon köper vi en dagsbiljett på Skytrain och vi kan åka hur mycket vi vill hela dagen. Vi tror då att vi kommer att åka mycket men så blir det inte. Det gör ändå ingenting att vi köpt en dagsbiljett för priset för biljetten är löjligt billigt.

Vi åker först till Siam Ocean World, där har vi aldrig varit. Förra gången vi var i Bankgok var det stängt, troligen för att rödskjortorna hade sina demonstrationer alldeles nära Siam Ocean World.

Jätteakvarium med bland annat hajar
Stort akvarium med mindre fiskar

Siam Ocean World var enormt stort. Alla möjliga sorters fiskar och mat fanns förstås. Reser man till Bangkok med barn kan man lätt fördriva mer eller mindre en hel dag där. Vi var där säkert tre timmar utan att stanna för att äta mat.

Det fanns massor av småakvarier och några lite större. I det största akvariet simmade hajarna omkring. Det gick att gå under det stora akvariet, det gick att åka båt i akvariet och var man intresserad så gick det att dyka med hajarna. Vi gick så klart under och vi valde även att åka båt och då hade vi alla hajarna under oss.

Ska strax åka båt ovanför hajarna
Förberedd för 5D Bio

Hela besöket på Siam Ocean World avslutades med en 5D Bio. Bion hade inget med fiskar att göra. Det var en barnfilm som inte alls var otäck men läskig ändå när man kände alla tokiga grejer i 5D.  Naturligtvis var den populär hos Oscar.

Efter att ha varit på Siam Ocean World var vi så klart hungriga och Hard Rock Café stod på önskelistan. Vi visste vid vilken Skytrain station Hard Rock låg så vi tog tåget dit. Hoppade av och frågade oss fram. Det var förvånansvärt många som inte kände till Hard Rock men den femte eller sjätte personen vi frågade visste. Hon kunde inte engelska så bra men visade oss i alla  fall åt vilket håll vi skulle gå. Vid gatans slut låg ett torg och där på en husvägg såg vi skylten Hard Rock Café.

Familjen på Hard Rock Café i Bangkok
Bayoke Sky Hotel

Vi gick in, åt och alla var nöjda. Oscar sa att det var den godaste hamburgare han någonsin ätit. I sammanhanget kan nämnas att Susanne på Hard Rock Café i London sa att det var de godaste pommes friten hon någonsin ätit. Vi bad så klart en servitris ta kort på hela familjen.

Äventyret i Bangkok var inte slut med detta. Vi tog en taxi från Hard Rock Café till Bayoke Sky Hotel. Bayoke är Bangkoks högsta hotell (kanske även byggnad). Huset är 309 meter högt. Vi var högst upp och tittade ut från 84 våningen. Allra högst upp var man utomhus med galler omkring sig. När man tittade ner på staden så såg alla andra hus väldigt små ut och då ska man veta att många av de andra huset har bra många våningar.

Utsikten från Bayoke Sky Hotel
84 våningen

Dagen i Bangkok började lida mot sitt slut. Vi betalade extra på hotellet för att få behålla vårt rum till klockan 20:00 på kvällen. Vi avslutade med att bada lite i hotellets pool och därefter gick vi ut på stan igen, shoppade lite och åt på en närbelägen indisk restaurang, som vi hade ätit på även förra gången vi var där.