Vi är tillbaka på Koh Lanta, fyra år sedan sist

Sista bilfärjan sen är vi framme
 Nu har vi kommit tillbaka till Koh Lanta, vi kom i morse. Det är fyra år sedan vi var här senast.

Igår satt vi oss på Thai Airways jumbo för att flyga till Bangkok. I Bangkok bytte vi flygplan och flög vidare till Krabi. Vi ska tillbringa nästan tre veckor i Thailand.

Vår senaste resa gick till Vietnam och vi fick många nya intryck. Den här gången vill vi inte få några intryck alls, så vi valde Thailand, för att vi känner till Koh Lanta.

När vi landat i Krabi blir det bilfärd hela vägen till Koh Lanta, men för att komma dit behöver man åka två bilfärjor. När sista bilfärjan lägger till vid staden Saladan då är man framme.

Vår plan är att att vara på Koh Lanta, göra en utflykt till Koh Ngai och Koh Muk och sen ta oss vidare till Koh Lipe. Riktigt så kommer det inte att bli men det vet vi inte ännu.

Vi börjar i alla fall med fem nätter på Koh Lanta och vi har bokat bungalow (C60) på Southern Lanta Resort. Vår bungalow ligger alldeles vid poolen och det är runt 100 meter till havet. Stranden heter Klong Dao Beach, den är långgrund och alldeles fantastisk för barn.

Southern Lanta Resor från stranden

Klong Dao Beach

Redan innan vi kommer fram till hotellet inser vi att den lilla staden Saladan har vuxit mycket. För fyra år sedan var det landsbygd utanför Southern Lanta Resort men nu finns det bebyggelse hela vägen fram och ännu längre.

Bakom Southern Lanta Resort finns idag en svensk by med flertalet villor på kanske fyra-fem gator. Oj vad platsen har vuxit på fyra år.

Vi visste också att det finns en svensk skola på Koh Lanta men att skolan numer har cirka 115 barn var en överraskning. Det finns korttidskolor, från 3 veckor till några månader och det finns långtidskolor. Vi tror till och med att det finns förskola.

Klong Dao Beach

"Vien Dong"

Vi har förstått att här vid Southern Lanta Resort och villorna bakom finns det numer massor av övervintrande svenska familjer. Svenska familjer som tillbringar sin föräldraledighet här. Det låter alldeles underbart om jag får bestämma.

Vi kom som sagt hit vid lunch idag och det har inte hunnit hända mycket ännu. Vi har hängt upp den uppblåsbara gubben vi köpte till Oscar i Vietnam. Vi kallar gubben för Vien Dong och han hänger nu vår bungalows veranda.

Vi har så klart tittat till stranden och den är lika fin som tidigare. Vi gick till restaurangen på Lanta Villa för att äta lunch. Trots att Oscar fick mat han absolut tycker om så ville han inte äta. Han satt bara och tittade på poolen och ville bada.

Från bilfärjan över till Koh Lanta

Trött Oscar tittar på poolen

Det var kanske dumt att inte bada i poolen innan maten, men det största problemet var ändå trötthet. Jetlagen finns där några dagar och Oscar var troligen jättetrött.

Det har varit en lugn dag men i morgon börjar äventyren här på Koh Lanta. Vi börjar med att fira Song Kran, det thailändska nyåret med vattenkrig.