Oscar 4 år reser till Vietnam

Oscar i poolen där han snart simmar
Nu har vi kommit hem från vår resa till Vietnam. Här en liten sammanfattning om hur det varit att resa med Oscar 4 år och 4 månader. Resan har gått utmärkt men Oscar hade feber, rätt hög feber en kväll. Då var vi redan tillbaka i Ho Chi Minh City för hemfärd. Febern var borta nästa morgon så det blev inte mer.

Vi hade länge velat åka till Vietnam och när det till slut blev en resa var den helt anpassad till Oscar. Istället för att flänga runt i hela Vietnam, som vi nog helst ville, så valde vi Ho Chi Minh City (HCMC) och Nha Trang.

Oscar har redan blivit en van resenär och det enda vi förberedde honom på var att flygresan kommer att bli lång. Det kommer att bli mörkt och bästa man kan göra är att sova i flygplanet. Han somnade på flyget och sov största delen av resan dit.

Ho Chi Minh City med Oscar
Ho Chi Minh är ingen lämplig stad för ett litet barn. Det är så mycket trafik och massor av avgaser. Gatorna kryllar av moppar och trafiken är livsfarlig för honom. Vi höll honom stenhårt i handen varje gång vi var ute och gick.

Oscar åker båt på Mekongfloden

Oscar ska snorkla för första gången

Vi har gjort till en vana att om vi vuxna fått något vi vill ha på förmiddagen så ska Oscar få något han vill ha på eftermiddagen. Det han vill ha kan vara en barnaktivitet, en pool eller bara en lugn plats där han kan sitta och rita eller att vi hela familjen spelar kasta gris.

Våra första dagar i Ho Chi Minh City hade vi ingen pool på hotellet. Vi tog oss istället till andra hotell där det finns pool, man kan ofta få bada där mot betalning. Hotell Rex hade en vuxenpool där vi kunde bada för en rimlig summa pengar. Hotell Metropol hade en jättefin pool där vi kunde bada för en hutlös summa pengar.

En av dagarna var vi på Krigsförbrytarmuseum. Ett museum som inte heller är lämpligt för barn. Här finns bilder på massor av grymhet. Jag vet inte om det är pedagogiskt rätt, men jag tror på att alltid berätta sanningen. Vi berättade för Oscar att det har varit krig i Vietnam och människor har varit dumma mot varandra. Vi berättar så klart också att idag är det inte så.

Oscar på museum med sin leksak

Oscar på zoo

Vad vi också tyckte var viktigt är att ha med oss en leksak som Oscar kan leka med under tiden vi tittar på sådant som troligen inte intresserar honom. Efter Krigförbrytarmuseum går vi på Zoo och det såg vi som den dagens barnaktivitet.

Utflykten till Cu Chi tunnlarna gick också jättebra. Han fick inte gå ner i tunnlarna men han sprang omkring på området helt obehindrat. Lite här och där fanns det saker som intresserade honom.

Vi gjorde även en utflykt till Mekongdeltat. Här tittade vi inte i en pagod med Buddhabilder och utsmyckningar. Den platsen intresserade honom. Efter pagoden åker vi båt på Mekongfloden. Vi har flytväst med oss hemifrån som vi tar med oss vid båtfärder. Oscar sitter lugnt och bara ser ut över vattnet. Han verkar gilla att åka båt.

Oscar vid poolen utan armpuffar

Oscar på marknad i Ho Chi Minh City

Nha Trang med Oscar
I Nha Trang kretsade livet runt sol och bad. Vi badade i både havet och i pooler. Vår favoritplats blev Brewhouse Louisiane, där fanns solstolar, restaurang och en pool. Här var vi väldigt ofta och här tog Oscar en dag av sig sina armpuffar.

Oscar ville ta av sig armpuffarna och han hävdade bestämt att han kunde simma. Efter lite diskussion fick han ta av sig puffarna och han simmade. Han tog sig fram med huvudet ovanför vattnet hela bassänglängden, typ tio meter. På den här platsen hittade han också andra barn att leka med.

I Nha Trang finns längs stranden både vattenland och ett litet tivoli. Vi besökte dem båda vid några tillfällen. Nästan allt i Vietnam var äckligt billigt så det var ingen kostnad att gå på tivoli.

Vi köpte simfötter och snorkelutrustning till Oscar, "specialfenor", som han själv sa att det var. En dag åkte vi med på en utflyktsbåt från Nha Trang där bland annat snorkling ingick. Det blev hans livs första snorkeltur. Han snorklade massor och han tyckte det var roligt. Janne simmade bredvid honom hela tiden.

Oscar med hotellets room service
Janne och Oscar provar ny dricka

Stranden i Nha Trang var ofta full av drakar som flög i luften. Vi köpte en drake även till Oscar, vi tyckte det var roligt för honom att få springa omkring på stranden med en egen drake. Vi tror att han gillade det även om han hade svårt att få höjd på sin drake.

En dag gjorde vi utflykt till Chamtornen och därefter till varma källor. Här badade vi i varmt och ibland lerigt vatten. De varma källorna är definitivt en plats för Oscar, men han gillade inte det leriga vattnet. Här fanns både vattenfall, pooler och fontäner och i de flesta var vattnet varmt. Oscar favorit blev en fontän med varmt vatten.

Maten i Vietnam
Vi hade frukost på hotellet men mackorna hade så sega kanter att knappt vi vuxna kunde äta dem. Vi tog bort kanterna så fick han äta bröd, korv, ägg och någon juice han gillade. Mjölken var inget han ville ha.

Oscar äter pizza
Oscar med spagetti och köttfärssås

Luncher och middagar blev det onödigt mycket pizzor, men ibland också spagetti och köttfärssås. Ris och friterade räkor åt han också några gånger. Som mutor har vi ofta med oss ett rör med Pringlechips.

På en utflykt där det serverades buffé valde han ris och buljong. På en annan utflykt blev han serverad att äta maten med pinnar. Det var svårt förstås och han sa uppgivet "jag tar skeden istället".

Den kvällen han hade feber fick han hamburgare och pommes frites serverat på rummet, av hotellets room service. Han åt inte så mycket utan somnade istället, nästa dag var ändå febern borta.

Nu efteråt när vi skriver detta tror vi att det kan ha varit någon slags "spänningsfeber", en reaktion på något som varit jobbigt. Han har upplevt mycket på väldigt kort tid.

Oscar har fått chips

Oscar vilar på Bangkoks flygplats

Totalt sätt tror vi ändå att det blev en bra resa även för Oscar. Vi brukar säga att om Oscar har det bra så har vi det bra. Det samma gäller omvänt, har vi det bra så har Oscar det bra. Han kommer så klart inte att minnas mycket, men han har fått vara med två glada föräldrar i tre veckor.