Dyk 60 - 61 Allt var bra med dyken i Sharm el Sheik

Färgprakt av mjuka koraller 
Den här sidan har Janne skrivit.

Dyk 60 - vid Ras Muhammed
Dykplats: Shark Reef/Jolanda Reef

Datum: 11 december 2004
Maximalt djup: 28,5 m
Siktdjup: 35+
Temperatur: 23,2
Activity: Boat dive, 10 kg, 5mm Long John

Denna plats ligger lite sydväst från Sharm El Sheik. Det tog bara 25-30 minuter att ta sig dit med dykbåten. Även här - precis som vid ön Tiran - var det strömvarning. Divemastern hoppade i för att kolla. OK, sa han och vi hoppade efter. Det var Ingen ström alls och 35 + meter siktdjup. Tyvärr fanns inga hajar men otroligt mycket fisk och mjuka koraller.

Man börjar vid Shark Reef för att sedan ta sig till Jolanda Reef. Jolanda är en båt som var lastad med sanitetsporslin (se bild ovan) när den sjönk här. Fiskar man såg här var stora muränor (1,5-2 meter långa), rockor, Red Sea Bannerfish, Unicorns, havsköldpaddor med mera med mera. Här finns också massor av otroligt snygga mjuka koraller. Enligt min dykbok så var denna divesite 5-stjärnig och det håller jag med om utan tvekan.

En av alla fiskar
En fisk och koraller

Flera fiskar
Yellowsaddle Goatfish 

Clownfiskar
En av alla stora muränor

Dyk 61
Dykplats: Ras Gouzlani

Datum: 11 december 2004
Maximalt djup: 20,7 m
Siktdjup: 35+
Temperatur: 23,2, Activity: Boat dive, 10 kg, 5mm Long John

Det blev lite problem vid detta dyk. Ja, kanske inte dyket i sig utan när jag hoppade i från båten så gick bandet till min mask av. Jobbigt! Dive mastern tog sig tillbaka till båten och fixade en ny åt mig. Lite enklare att dyka med en hel mask. Någonstans har jag läst att här kan man se alla sorters mjuka koraller som finns i Röda Havet, och det stämmer nog. Väldigt vackert.

Blue Spotted Stingray
En sköldpadda som äter koraller

Även detta mjuka koraller
Även detta en fin korall

Även här gott om stora muränor, anemoner med clownfiskar. kejsarfiskar, fjärilsfiskar och allt vad man kan önska sig.Vad man inte såg här (heller) var något riktigt stort, typ haj eller stora rockor. Om man nu inte räkar meterstora sköldpaddor och ett par meter långa muränor som något stort, för det såg jag.

Även denna divesite är 5-stjärnigt enligt min bok och jag kan bara instämma. 

En fisk bland korallerna
Emperior Angellfish

Fisk och fina koraller
Den obligatoriska toan vid Jolana Reef

Sammanfattningsvis vill jag säga något om dykning i Röda Havet. Jag har nu dykt från Eilat i Israel, Hurghada i Egypten och nu även från Sharm El Sheik. Det enda stället jag vill (och förhoppningsvis kommer att få) komma tillbaka till och dyka är Sharm El Sheik. Allt var så otroligt bra. Dykfirman, siktdjupet, artrikedomen, vattnet och vädret. Ingenting att klaga på.