Oscar 2 år reser till Budapest, sin första storstad

Oscar i ett flygplan på Kastrup
Det här var Oscars första resa som enbart skulle vara i en storstad. Vi ville åka till en storstad i Europa och valet föll på Budapest för de varma badens skull.

Här skulle även Oscar kunna ha roligt och det här är vad Oscar upplevde på resan till och i Budapest. Oscar var 2 år och 7 månader när vi reste.

Vi började resan från Arlanda till Kastrup där vi skulle byta flygplan. Att åka flygplan är som vanligt jättekul och spännande.

Den här gången var han jätteduktig med att veta att han måste sitta fast när skylten för säkerhetsbälte är tänd. Han fick sitta vid fönstret men tyvärr var han för kort för att se ut när han var fastspänd.

Första dagen
När vi kom fram till Budapest började vi med att äta på Big Burger. Oscar var trött men vi visste att han inte skulle somna för det var spännande att vara i Ungern.

Vi bestämde oss för att göra någonting som Oscar troligen skulle gilla. Vi åkte sightseeingbåt på Donau. Båten var liksom ett café så man satt vid bord och kunde beställa någonting att dricka. Det blev Coca Cola för Oscars del eftersom det är semester.

Beslutet att åka båt var inte helt fel. Han höll sig lugn och tittade litegrann på andra båtar och lite andra saker som var intressanta men något direkt intresse av att åka båt hade han inte.

Hans stora intresse på sightseeingturen var sin egen helikopter som han hade med sig från Sverige. Han satt mitt på golvet och lekte med den största delen av timmen som sightseeingen varade. Sov gjorde han inte denna dag.

Oscar på sightseeing på Donau
Helikopter mer spännande än Donau

Andra dagen
Den här dagen besöker vi Gellertbadet. Han gillade att bada i de varma baden som är 37 grader.
Han är också väldigt intresserad av den stora poolen för att vi har berättat att det finns en vågmaskin. När vågorna kom tyckte han det var lite läskigt och ville inte bada där.

Efter badet tog vi oss upp i stadsdelen Buda med bergbanan. Den tyckte han var spännande men förstod nog inte riktigt vad som hände. Han är trött efter att ha badat så efter en liten kamp får vi honom att somna i vagnen en stund.

När han vaknar sätter vi oss på en restaurang och ber de värma en barnmatsburk vi har med oss hemifrån. Det blir Oscars lunch.

Senare på dagen slår vi oss ner på en pub utomhus på shoppinggatan. Nu har vi köpt en Babusjka som han får leka med. Vi har letat efter en leksaksaffär men det finns ingen på gatan där vi befinner oss.

Oscar på Gellertbadet
Oscar leker med Babusjkan

Tredje dagen
Det är vår sista dag i Budapest och vi har bara några timmar på oss innan det var dags att åka hem igen. Vi hade lovat att Oscar skulle få köpa en leksak i Ungern och vi måste hålla det vi lovar.

Vi gick av en tillfällighet på en leksaksaffär och gick in där. Nästan genast hittade vi en ungersk polisbil som verkade rolig. Oscar började genast leka med den men vi fortsatte leta efter roligare saker, för bilar har han redan så många hemma.

Vi hittade lite andra grejer som verkade kul men ingenting var så roligt som denna ungerska polisbilen. Den har två knappar på taket som man kan trycka på. Den ena knappen startar sirenerna och den andra startar att polismannen skriker någonting (troligen på ungerska). Vi köper den förstås.

Vistelsen i Budapest avslutades på McDonalds´.

Den ungerska polisbilen
Hjullastare utanför vårt hotell

Hemma igen

Den ungerska polisbilen tutade och skrek i stort sätt hela tiden från affären till flygplatsen i Budapest. När vi checkade in våra väskor stoppade vi ner bilen i väskorna som checkades in. Någon på flygplanet hade blivit galen annars. Framme på Arlanda fick han tillbaka polisbilen. Han tryckte på knapparna och åter igen var ljudet av polisbilen igång.

Oscars behållning av Budapest är med all sannolikhet den ungerska polisbilen. Hemma säger han att han vill åka till Ungern. När vi frågar om vad som var roligast i Ungern får vi veta att det var "leksakerna".

Annat som intresserade Oscar under resan i Budapest var alla små traktorer och hjullastare som byggde om gatan utanför vårt hotell. Att åka spårvagn var också intressant.

Oscar har varit jätteduktig även på den här resan och visst har vi anpassat oss till honom precis som vanligt.