Oscar 2 år reser till Tunisien

Oscar badar i Medelhavet
Den femte resan vi gör med Oscar blev en charterresa till Tunisien. Vi ska vara borta i två veckor. Oscar var 2 år och fem månader när vi åkte.

Oscar hade börjat bli en van resenär och att åka på charterresa var inget som oroade oss, men vi hade packat ner ett antal svenska barnmatsburkar så att han vid behov kunde få mat han känner igen.

Före resan
Vi pratade mycket med honom om att vi ska flyga med SAS. När vi såg flygplan på himlen så så han att det var "SAS", vilket det ofta var.

Vi repeterar också att man i ett flygplan sitter still och är tyst hela tiden.

Vi pratade också om att när man har flugit så händer det roliga saker. Vi ska bada och vi ska rida på en kamel. Vi är helt säkra på att han förstod och han tyckte det lät spännande.

För att komma till Tunisien på charter fick vi flyga med SAS. Den absolut bästa flygresa vi gjort som charterresenärer. Allt var bra och Oscar fick en liten Teletubbie (den lila) att leka med.

Den här gången har han fyllt 2 år och får mat på flyget. Han fick kycklingburgare med potatissallad. Kycklingburgarna såg ut som köttbullar. Vi tror han blev lite lurad för han ville inte ha dem.

Oscar gräver på stranden
Oscar dansar

Oscar i Tunisien
En vanlig dag i Tunisien startade oftast med att vi åkte hotellets buss till stranden. Oscar tyckte det var ok att vara på stranden men var ändå inte överförtjust. Vad som var bra för honom på stranden var att det fanns många andra barn och därför mycket leksaker.

Han gillade inte havet något vidare och han tyckte inte om när det kom höga vågor. När vi lekte med honom i havet var det ändå ganska ok.

På eftermiddagen badade vi alltid i poolen hemma på hotellet. Han tyckte mycket bättre om poolen än havet. Här kunde han dyka och hoppa från kanten. Han kunde stå på botten och plaska och leka.

Efter baden gick vi till hotellrummet. Här fick han sitta lugnt och bläddra i sina böcker och lyssna på sin Pippi Långstrumpskiva. På kvällarna tog vi taxi in till Medinan i Hammamet för att äta. Han gillade att åka taxi och att ge betalningen till chauffören.

Inne vid Medinan finns en minaret som han tyckte var lite intressant. Den lyste och ibland var det någon som "sjöng" från minareten, eller "mindaret", som han själv sa.

På kvällarna var det alltid dans för barnen på hotellet. Klockan 20.45 var dansen slut och han fick leka lite på hotellets lekplats. Han somnade i regel när klockan närmade sig 22.00. Han fick var uppe lite länge för att vi hade semester.

Oscar leker med sin traktor
Skelettet är intressant

Vi gjorde några utflykter
Vi gjorde en dagsutflykt med buss Tunis, Kartago och Sidi Bou Said. I Tunis fick han bara åka paraplyvagn och det har han aldrig haft någonting emot, så länge den rullar. I Kartago, bland ruinerna, lekte han med sin traktor som vi hade köpt dagen innan. Inne på museet var det ett skelett i en monter som intresserade honom mest. I Sidi Bou Said sov han i sin paraplyvagn största delen av tiden.  Utflykten gick utmärkt.

En annan dag hyrde vi en egen turisttaxi. Vi besökte städerna Kairouan, El Djem och Medinan i Sousse. Vi valde turisttaxi delvis på grund av Oscar och för att vi kunde planera hela resan själva. Längs vägarna var Oscar mest road av alla grävmaskiner, traktorer, minareter och poliser. Vi hade hans paraplyvagn med oss och utflykten gick utmärkt.

Oscars bästa utflykt blev ändå utflykten till en djurpark utanför Hammamet. Här fick han se lejon som i Lejonkungen, giraffer som är höga som träd och han fick rida på en kamel.

En kväll åkte vi till Medinan Yasmine Hammemet. Här fanns en man som showade med ormar, tre kobror. Oscar fick sitta på min arm för att se ordentligt. Jag berättar för honom att de är jättefarliga.

Lejon som i Lejonkungen
Oscar rider kamel med Janne

Jag tror att Oscar förstår för han säger "Jättefarliga" "jättefarliga" massor av gånger. Jag är livrädd för ormar. Jag vill ändå inte göra Oscar lika orolig så jag berättar också att "pappa är inte rädd", för att citera något barn ur Astrid Lindgrens värld ("pappa är inte rädd när åskan går").

Hemma igen
Hemma igen hade flygplanen på himmelen blivit ännu mer intressanta. Nu fanns det både SAS och Boeing på himmelen. Han ville flyga flygplan igen och då var det roligt att berätta för honom att han snart ska flyga SAS igen. Till Ungern.