Dyk 57 Breafingen före dyket var obefintlig

Dykare med en röd sjöstjärna
Den här sidan har Janne skrivit

Dyk 57
Dykplats: Bouma Eity

Datum: 10 juli 2004
Maximalt: 15,4 meter
Siktdjup: 15 meter max
Temperatur: 20,7 min
Activity: Boat dive, rollback mitt 57:de dyk

Apollo, resebyrån som vi åkte till Tunisien med, rekommenderade denna firma, Yasmine Scuba Diving. Vi var där och kollade och snackade med dem innan jag bokade mitt dyk. Verkade vettiga, seriösa och hade bra grejor.

Allmänt: Det blev inte världens bästa dyk, men ett dyk i alla fall. Teknikst inga problem men... 

Redan på båten märkte man att det inte var som det brukar. "Breafingen" före dyket var helt obefintlig. Vi var 3 "dykare" och en divemaster. 

Rörmask med "antennerna" ute
Cirka 40 cm, men kan bli en meter

Den ena dykaren hade aldrig varit under vattnet tidigare. Den andra gjorde sitt första dyk efter certifieringen. Den första dykarens luft tog slut efter 20 min så hon gick upp tillsammans med divemastern. Så gjorde även den andra dykaren, min buddy. 

Vad skulle jag göra? Gick upp jag med. "Har du någon luft kvar?" frågade man mig från båten. "Ja, jag har mer än halv tank kvar! svarade jag. "Dyk ner igen då, det kommer ner någon till snart!". Ok, svarade jag. Inte kom det någon mer. 

Den vanligaste fisken vi såg
Jag dök alltså den sista halvtimmen ensam i vatten som jag aldrig dykt i tidigare. Nåväl det gick ju bra men inte riktigt vad man är van vid precis. Vet inte om det finns fler dykfirmor i Hammamet men denna firma rekommenderas inte.

Dykningen: Medelhavet är inte Thailand fick jag höra innan jag dök. Man får vara glad för det man ser. Lite fisk, en sjöstjärna, lite rörmaskar mm och en himla massa sjögräs. 

Behållningen med detta dyk var att jag provade vår digitalkamera med undervattenhus för första gången och det fungerade alldeles utmärkt. Färgerna blir vad de blir men det var inga problem att sköta kameran under vatten och bilder blev det.