Vi åker gärna tillbaka till Singapore

Höga hus vid Boat Quay
Resan till Asien startade i Singapore, vidare till Bali, sen till Tioman Island i Malaysia och igår kom vi till Singapore och här ska resan avslutas.

Vi har varit ute i snart fyra veckor. Från Tioman Island till Singapore tog vi oss med båten. Den tog lite mer än fyra timmar. Båten gick i land vid Tana Merah Ferry Terminal alldeles bredvid flygplatsen.

Vi har valt ett hotell i arabkvarteren och tar en taxi dit. Vi hade inte bokat något men det fanns rum när vi kom fram. I natt har vi sovit på ett hotell som heter Golden Landmark.

Det vi ser från vårt rum när vi tittar ut är bland annat Raffles Hospital och Sultan Mosque. Att vi ser Raffles hospital är intressant för att vi har under resan kunnat följa att där har de opererat de siamesiska tvillingsystrarna, 29 år gamla. Tyvärr avled de båda efter operationen.

Utsikten från vårt hotellrum
Sri Krishnan Temple

Vi har valt att bo i arabkvarteren för att se något nytt av Singapore. Vi har bara en dag på oss för sent i kväll ska vi resa hemåt. Promenaden börjar med att vi går fram till Sultan Mosque. Mosquen är fin utvändigt men vi tar aldrig reda på om vi får gå in i mosquen.

Vårt hotell Golden Landmark
Sultan Mosque

Vi fortsätter in i de indiska kvarteren. Här tittar vi in i ett hinduiskt tempel, Sri Krishnan Tempel. Någonstans i de indiska kvarteren stannar vi för lunch. Vi fortsätter sen till Bencoolen Street. Nu är vi inne i områden vi varit tidigare. Här minns jag att vi köpte durian för att smaka. Den gången var människorna galna i frukterna så vi tror det var extrapris den dagen.

I närheten av Bencoolen Street går vi in på Sim Lim Square för att titta på tekniska prylar. Märkligt nog har vi aldrig varit där tidigare trots att det är områden där vi rört oss förut.

Oscar utanför Raffles Hotel
Janne i en trädgård vid Raffles Hotel

Oscar behöver lugn och ro snart så han kan sova en stund. Vi tar oss till Raffles Hotel och tittar runt lite, vi försöker komma in men det går inte. Vi sätter oss istället i en trädgård som verkar tillhör Raffles. Vi vuxna tar varsin öl och Oscar somnar i sin paraplyvagn.

Efter ölen fortsätter vi promenera och hamnar vi Raffles Landing Site. Det sägs att det var här Raffles gick i land när han kom till Singapore. Stamford Raffles anses vara grundaren av Singapore.

Nära Raffles Landing Site
Raffles Landing Site

Från Raffles Landing Site ser man alla de höga husen, mestadels banker som står på andra sidan Singapore River. Jag är så fascinerad över alla de höga husen.

Promenaden slutar på andra sidan Singapore River. Där har vi Boat Quay, en plats vi gillar och en plats där vi har suttit vid flera tillfällen. Vi sätter oss på en av restaurangerna och där blir det middag.

Skyskrapor vid Boat Quay
Resans sista middag - vid Boat Quay

Efter middagen och kanske sista Tigerölen för den här resan tar vi oss tillbaka till hotellet. Vi hade någon idé om att göra natt-safari men trodde inte Oscar skulle orka det. Vi hämtar vår väskor och sätter oss i en taxi till Changi Airport. Vi tog oss dit lite tidigt för att ge Oscar ro att sova en stund.

Vi gillar Singapore och vi åker gärna tillbaka hit. Trots det känns det som att det kan räcka med Asien för en stund. Nästa gång reser vi någon annanstans. Nu har vi bara hemresan kvar och det blir en sammanfattning om hur det varit att resa med Oscar.