Oscar 1 år besöker Singapore, Malaysia och Bali

Oscar på Changi Airport
Så har vi gjort vår tredje resa med Oscar. Han var sexton månader när vi reste ivgä på en månad lång resa till Singapore, Bali i Indonesien och Tioman Island i Malaysia. Resan avslutades i Singapore och med flyg hem från Changi Airport.

Changi Airport - Childrens Playground
Vi hade tagit oss ganska tidigt till Changi för att ge Oscar ro att sova. Klockan är 22:30 när vi hittar Childrens Playground full av rattar och annat man kan snurra på. Vår plan att han ska somna innan vi gick ombord på planet sprack totalt. Vi märker att han är trött men han vill inte lämna allt som är kul.

Bland det sista vi gör på på flygplatsen är att ge Oscar varm välling, som vi fick en restaurang att värma. När vi gick ombord på vårt flyg var klockan 00:30. Klocka 01:15 lyfter flygplanet och klockan 01:30 somnar han i Jannes famn. Det är ett under att han kunde vara vaken så länge.

När flygplanet kommit upp i luften fick vi en basinette där han sen sov sen i tio timmar. Vi skulle landa på Kastrup/Köpenhamn och det var i stort sätt bara frukost och landningen kvar. Det blev för oss en väldigt enkel hemresa.

Oscar tittar på stjärnorna
Oscar badar i havet

Singapore Airlines är toppen
När vi närmar oss landning kommer en flygvärdinna och frågar om vi vill ha hjälp med något, diska vällingflaskor eller liknande. Singapore Airlines har vid flera flygningar varit fantastiska gällande service för Oscars skull.

Vi fick gå ombord först. Vi fick en egen flygvärdinna som berättade vad hon hette och hon lärde sig vad Oscar hette. Vi fick en påse med blöjor, våtservetter och en leksak. De berättade genast för oss att vi skulle få mat till Oscar och att vi skulle få en basinette så snart vi var uppe i luften. Basinette höll för 16 kilo.

För att jämföra med Thai Airways som vi åkte med på förra resan, där ingen brydde sig varken till eller från Bangkok. Basinette på Thai höll för 10 kilo.

Oscar på Singapore Airlines
Oscar på hotellrum i Singapore

Före resan - Arlanda - Kastrup
Oscar har fått sin första eftersom han har passerat 1 år. Vi köpte lite nya leksaker för att kunna sysselsätta honom under flygresan. Jag hade tillverkat en egen pekbok som blev populär, i pekboken finns sådant han känner igen hemifrån.

Avbeställningsskydd har vi numer inbakad i Hemförsäkringen. Mailadress och telefonnummer till BVS har vi kvar sen tidigare resor.

Vi har en paraplyvagn med solskydd och liggläge. Den måste vi checka in på Arlanda, förstår inte riktigt varför. På Arlanda fick vi klara oss utan vagn men vid mellanlandningen på Kastrup stod flera ersättningsvagnar utställda som vi kunde låna.

På Kastrup finns också en liten lekhörna som uppskattades. Bland annat finns ett flygplan som Oscar satt och körde säkert i en timme. Det blev ett enkelt byte för familjen.

Oscar i Singapore
Oscar får plaska i en fontän

Flygresan Singapore - Bali - Singapore
Vi skulle flyga med det fantastiska flygbolaget Singapore Airlines från Singapore till Bali. Resan tog cirka 2 ½ timme. Det var sent på eftermiddagen och en tid när Oscar inte brukade sova.

Den flygresan var varken jag eller Janne särskilt glada över honom. Han var ett riktigt gnällig och han vill absolut inte sitta still. Han klättrade runt på våra stolar och inga leksaker hjälpte. Den här resan är den absolut enda som vi verkligen tyckte var jobbig, allt annat har gått så smidigt.

Resan tillbaka till Singapore sov han i två timmar. Det underlättar så klart att resa när han vill sova.

Oscar pekar på månen
Oscar har varit på McDonalds´

Singapore
Oscar är nöjd så länge paraplyvagnen rullar så för oss är det bara att promenera vidare. Det var varmt så vi hade alltid vatten tillgängligt och var det möjligt så lät vi honom bada eller plaska i fontäner.

För Oscar skull besökte vi Jurong Bird Park, men tror inte han var så road av fåglarna. De fåglar som intresserade honom mest var fiskmåsarna och en fontän där han fick springa runt. Vi var också mycket i hotellets pool för Oscars skull.

Bali
Här var det mest sol och bad som gällde. Han blev insmord med solskyddsfaktor 50 "Baby Face" och är sen i solen 10:00 - 11:30. Sen blir det mat och vila i skuggan. Nu passar vi vuxna på att sola oss i lugn och ro. När Oscar vaknar igen efter två timmar är det mat i skuggan igen. Sen bad i någon timme. Vid 16:30 är dagens bad slut.

Så klart går det inte att undvika solen helt. Vi har aldrig var med om att han bränt sig när han varit insmord med Baby Face. När han kom hem är han lite solbrun i ansiktet och på armarna.

Med pappa i poolen på Bali
Oscar i poolen på Tioman Island

Malaysia
När vi förflyttar oss från Singapore till Tioman Island är det en lång taxiresa. Inte heller den resan var något bekymmer. Nu sitter han lugnt och stilla och bara åker med utan att sova. För Oscars skull har vi valt att åka taxi istället för buss, då kan vi stanna om vi behöver.

Oscars bästa leksak på den här resan är hans egen paraplyvagn. Vänder man den upp och ner så kan han stå länge och bara snurra på hjulen. Det finns ett flertal kvällar då han stått med vagnen i sanden och snurrat. Under de kvällarna har han även börjat titta på månen och stjärnorna.

Mer saker som snurrar är fläktar i taket. Om fläkten snurrar är han nöjd och säger glatt "titta". Om fläkten inte snurrar kan han förstöra en middag med att peka på fläkten och skrika "Nä" "Nä" om och om igen.

I ett av våra hotellrum hade vi fläkt i taket. Det sista han säger innan han somnar är "titta" och det första han säger när han vaknar är "titta". Lycklig över att den snurrar.

Pappa har fixat en gung
Oscar i trädgården på Tioman Island

Mat till Oscar
Vi hade tagit med oss haklapp och små barnbestick så han kan försöka äta själv. Han äter verkligen allt och ibland så mycket att man är rädd att han ska spy på restaurangen.

Favoritfrukost har varit korv och vita bönor. Till lunch och middag har det blivit lite av varje hamburgare, pommes, kyckling, ris, sötsur sås och spagetti bolognaise. Vi har även ätit på McDonalds´, Happy Meal till Oscar, två gånger i Singapore och en gång på Bali.

Visar man Oscar en Coca Cola flaska och frågar vad det är så säger han "Coca". Frågar man honom vad man gör med Coca Cola så för han handen till munnen. Frågar man honom vad säger om Coca Cola så svarar han "Ahh" - som betyder att Coca Cola är gott. Det har hans pappa lärt honom.

Sammanfattning:
Det blev en bra resa men vi tycker själva att vi flyttade på oss för mycket. Att resa med Oscar var problemfritt även denna gång men han tyckte inte om när vi började packa för att resa vidare. Just när vi packade var det väl ingen som brydde sig om honom.

Vi vuxna är nöjda med upplägget av resan. men ändå kommit fram till att på nästa resa ska vi åka till en plats och ligga still där en eller två veckor. Vi tror Oscar skulle gilla det också.