Finaste strandbaren har Berjaya på Tioman Island

Janne på Berjayas strandbar

Den här resan började i Singapore, gick vidare till Bali och tillbaka till Singapore. Den här gången stannade vi inte i Singapore utan åkte taxi över gränsen till Malaysia. Där blev det en natt i staden Johur Bharu innan vi sätter oss i en taxi till Mersing.

Vårt mål är att ta oss till ön Besar men vi hamnar på ön Tioman Island. Där har Janne och jag redan varit två gånger men det gör inget. Vi gillar Tioman.

Att det inte blev Besar berodde på att hotellet där vi ville bo var fullbokat. Här bor TV-teamen som spelar in Robinson på Tengah. Det är väl fler länder än Sverige som spelar in Robinson, kanske.

Istället tog vi båten Tioman Island och checkade in på Berjaya hotellet. Här har vi bott tidigare och vi vet att vi tycker om platsen. Klockan var närmare 16:00 när vi kom fram så vi hinner inte mer än att checka in och ta ett bad i havet. Innan middagen hinner vi också sitta en stund i Berjayas strandbar.

Solnedgång från strandbaren

Idag, efter frukostbuffén, började vi med att gå till hotellets Naturepond. I Naturepond finns varaner och fåglar. Den man som jobbade med Naturepond försökte locka dit örnarna man ser cirkulera över Tioman. Han lyckades också med att få ner örnar, som störtdök för att fånga maten.

Efter Naturepond går vi till åsnorna. Naturligtvis är det mest för Oscars skull men det är lika roligt för oss vuxna. Sen blir det insmörjning och packning av badväskor för det är bad som gäller.

Bästa platsen i barnpoolen

Ägaren tar ett dopp

Vi stationerar oss vid en av barnpoolerna, ändå inga barn som badar just då. Härifrån har vi lika långt till havet som till vuxenpoolen. Här vid barnpoolen finns stora parasoll där vi kunde placera Oscar när det blev dags att sova en stund.

Innan Oscar får sova har vi ätit en himla massa mat, från lunchbuffén. Proppmätta ger vi oss ut i solen igen. Nu när Oscar sover får vi vår lediga stund och barnpoolen blir alldeles utmärkt även för oss vuxna. Här kan man lugnt sitta och läsa en bok, det går alldeles utmärkt.

Jag i barnpoolen

Oscar i hotellets trädgård

Vid 17:00 börjar Happy Hour i strandbaren. Happy Hour pågår i hela två timmar och man sitter fint här vid solnedgången. Här sitter man på plaststolar med fötterna i sanden. Oscar leker i sanden med hjulen på sin paraplyvagn. Det hela känns lugnt och tryggt.

Man hoppas alltid att solen ska gå ner i havet utan att skymmas av moln. Det blir en fin solnedgång men molnen skymmer som vanligt solen när den närmar sig horisonten. Det är fint i vilket fall som helst och det är ett fantastiskt ljus. Den lilla ön strax utanför Berjaya är Rengis Island. Jag har aldrig hittills hittat en strandbar jag tycker bättre om än den här.

Oscar vid stranbaren

Janne och Oscar hos åsnorna

Efter solnedgången blev det middagsbuffé. Det finns massor av mat, fisk, kyckling och biff och så klart en massa sötsaker till efterrätt. Det finns även restauranger som serverar a la carté.

Efter middagen tar vår dag slut och vi går hem för att lägga Oscar. Så klart finns det barer öppna men det här är inget partyställe. Vi har märkt att det faktiskt finns ganska många barn här, fler än Oscar. I morgon är en ny dag och semestern fortsätter.